Матюха, Л. Ф.
    Навчання пацієнтів як невід’ємна складова комплексного підходу у лікуванні пацієнтів з цукровим діабетом 2-го типу [Text] / Л. Ф. Матюха, Б. О. Смаль // Сімейна медицина. - 2019. - № 3. - С. 26-30. - Бібліогр. в кінці ст.


MeSH-main:
БОЛЬНЫХ ОБУЧЕНИЕ КАК ТЕМА -- PATIENT EDUCATION AS TOPIC (история, кадры, классификация, методы, стандарты, статистика, тенденции)
ДИАБЕТ САХАРНЫЙ -- DIABETES MELLITUS (генетика, диагностика, классификация, кровь, лекарственная терапия, метаболизм, моча, патофизиология, профилактика и контроль, терапия)
ГЕМОГЛОБИН A ГЛИКОЗИЛИРОВАННЫЙ -- HEMOGLOBIN A, GLYCOSYLATED (классификация, секреция)
Annotation: Мета дослідження: вивчення 3-місячної динаміки показників перебігу цукрового діабету (ЦД) 2-го типу (глікозильований гемоглобін, ліпідограма) на тлі медикаментозної терапії із застосуванням групового методу навчання основ самоконтролю захворювання. Матеріали та методи. Дослідження було проведено на базах амбулаторій у сільській та міській місцевості Київської агломерації. Відповідно до критеріїв включення (верифікований ендокринологом діагноз ЦД 2-го типу без потреби в інсулінотерапії, з тривалістю захворювання понад 2 роки, без ознак гострих чи загострення хронічних ускладнень ЦД чи супутніх захворювань, з безперешкодним доступом до інтернету та необтяженим анамнезом щодо психічних розладів) було сформовано вибірку (117 осіб), здійснено сліпий розподіл у групи аудиторного (на базі амбулаторій), дистанційного (із застосуванням Skype-технології, синхронна інтерактивна форма) навчання та контрольну групу (яка не передбачала додатково навчального навантаження), проведено відповідне навчання. Контрольний огляд (анкетування, огляд пацієнтів, забір лабораторного матеріалу) було проведено через 3 міс від моменту включення у дослідження. Результати. За результатами розподілу якісний склад досліджуваних груп був схожим за якісними характеристиками. Різниця показників рівня глікозильованого гемоглобіну (до та після навчання) у групах аудиторного та дистанційного навчання становила -1,04±0,06 (р=0,001) та -0,62±0,04 (р=0,001). У групі контролю вона була в межах статистичної похибки на рівні +0,05±0,03 (р=0,201). Зниження показника ІМТ до та після навчання в групах аудиторного та дистанційного навчання становило -2,05±0,24 (р=0,001) та 1,83±0,26 (р=0,001) відповідно та було статистично достовірним. У групі контролю (без додаткового навчального навантаження) показник ІМТ достовірно зріс, різниця становила +0,63±0,16 (p=0,002). Динаміка показників ліпідограми та ІМТ корелює у відповідних групах порівняння та відображає загальну тенденцію ефективності застосування групового навчання (з перевагою ефективності аудиторної форми) на тлі комплексного лікування. Заключення. У групах аудиторного та дистанційного навчання зафіксовано статистично достовірні позитивні зміни динаміки показників компенсації вуглеводного та ліпідного обмінів. Водночас зміни у групі аудиторного навчання більш виражені, ніж у групі дистанційного навчання. Така різниця може бути обумовлена різницею прихильності пацієнтів до різних форм навчання, відвідуваністю відповідного курсу та факторами, які на неї впливають, що потребує подальшого вивчення
The objective: assess the influence of group method of training for patients with type 2 diabetes on a 3-month dynamics of glycosylated hemoglobin and lipidogram levels. Materials and methods. The research was conducted at the outpatient clinics in the rural and urban areas of the Kyiv agglomeration. Sample was formed in accordance with inclusion criteria (verified diagnosis of type 2 diabetes without insulin need, with duration of the disease for more than 2 years, without signs of acute or exacerbation of chronic complications of diabetes or other comorbidities, with an access to the Internet and clear psychiatric history) with a blind distribution into the groups: class (based on the outpatient clinic), remote (using Skype- technology, synchronous interactive form) and control (without additional training). The control check-up (questionnaire, patient review, laboratory material sampling) was done at 3 months after the involvement in the study. Results. The qualitative characteristics of the sample groups were similar. The difference in the level of glycosylated hemoglobin (before and after training) in the groups of classroom and remote education was -1,04±0,06 (p=0.001) and -0,62±0,04 (p=0,001). In the control group it was within the value of statistical error at the level +0,05±0,03 (p=0,201). The decrease of the BMI before and after training in the groups of classroom and remote education was -2,05±0,24 (p=0.001) and -1,83±0,26 (p=0,001), respectively, and was statistically significant. In the control group, the BMI increased significantly, with a difference of +0,63±0,16 (p=0,002). The dynamics of lipid fractions and BMI correlates in the groups of comparison, and reflects the overall trend of the effectiveness of group education (with the advantage of the class model). Conclusions. Group education showed statistically significant positive changes of carbohydrate and lipid metabolism. At the same time, effect size in the group of classroom education was higher than in the remote group. Such a difference may be due to the difference in compliance of patients to different forms of education, attendance rates and factors influencing it. Further research is needed
Additional Access Points:
Смаль, Б. О.

There are no free copies