Biduchak, A. S.
    Results of medical interaction analysis employees with mass information media (from claims to understanding) [Text] = Результати аналізу взаємодії медичних працівників із засобами масової інформації (від претензій до порозуміння) / A. S. Biduchak, N. V. Hopko, V. V. Gorachuk // Буковинський медичний вісник. - 2023. - Т. 27, № 1. - С. 47-52. - Bibliogr. at the end of the art.


MeSH-main:
ЭТНИЧЕСКИЙ КОНФЛИКТ -- ETHNIC CONFLICT (профилактика и контроль, тенденции)
ВРАЧ-БОЛЬНОЙ ОТНОШЕНИЯ -- PHYSICIAN-PATIENT RELATIONS (этика)
СРЕДСТВА МАССОВОЙ ИНФОРМАЦИИ -- MASS MEDIA (использование, тенденции, этика)
ЭТИЧЕСКИХ НОРМ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫЙ КОДЕКС -- CODES OF ETHICS (тенденции)
Annotation: The mass media is neither an instrument of destruction nor an instrument of progress. Their positive or negative consequences depend on which social forces are used and for what. The power of mass media is manifested in the ability to create one or another image of a medical organization, which can be destroyed by a small detail that even medical experts do not see. The ability to communicate with the patient is one of the most valuable qualities of any medical worker, it depends on the effectiveness of the treatment and diagnostic process, the patient's satisfaction with the help provided to him and the patient's assessment of the professionalism of medical specialists. The purpose of the study is to analyze the occurrence of conflict situations during the interaction of medical workers with mass media. Materials and methods. The research used methods characteristic of medical science: dialectical, systemic-structural approach and content analysis, which made it possible to analyze the legal reality of the conflict between medical workers and the mass media. Results and discussion. It was established that in case of conflict situations between the doctor and the mass media, it is necessary to follow certain tactics. Dialogue with media representatives is built taking into account medical confidentiality. It is important to inform journalists that the law provides limited opportunities for a doctor to provide information without the patient's consent. If a journalist is interested in a specific patient and a media representative asks to provide information about this patient, then before providing such information, the medical professional must talk to the patient and find out whether he agrees to provide information about his health or other information that known to employees of the medical organization. Conclusion. On the basis of the conducted research, it was established that the conflict in the implementation of medical activity and the coverage of its problems by means of mass information is a dynamic process, and its existence means the need to study the prerequisites for its occurrence in medical activity, the nature of the conflict situation itself and the content of the conflict in order to prevent its likelihood or weaken it possible negative consequences
Засоби масової інформації не є ні інструментом руйнування, ні інструментом прогресу. Їхні позитивні чи негативні наслідки залежать від того, які соціальні сили використовуються і для чого. Сила ЗМІ проявляється в можливості створити той чи інший образ медичної організації, який може бути зруйнований маленькою деталлю, яку не бачать навіть медичні експерти. Уміння спілкуватися з пацієнтом – одна з найцінніших якостей будь-якого медичного працівника, від неї залежить ефективність лікувально-діагностичного процесу, задоволеність пацієнта наданою йому допомогою та оцінка пацієнта професіоналізму медичних фахівців. Мета дослідження – проаналізувати виникнення конфліктних ситуацій під час взаємодії медичних працівників із засобами масової інформації. Матеріал і методи. У дослідженні використано характерні для медичної науки методи: діалектичного, системно-структурного підходу та контент-аналізу, які дали змогу проаналізувати правову реальність конфлікту між медичними працівниками та засобами масової інформації. Результати дослідження та їх обговорення. становлено, що у випадку виникнення конфліктних ситуацій між лікарем та засобами масової інформації необхідно дотримуватися певної тактики. Діалог з представниками засобів масової інформації будується з урахуванням лікарської таємниці. Важливо поінформувати журналістів, що законом передбачені обмежені можливості лікаря надавати інформацію без згоди на це пацієнта. Якщо журналісту цікавий конкретний пацієнт і представник засобів масової інформації просить надати інформацію про даного пацієнта, то медичному працівнику, перш ніж давати таку інформацію, необхідно поспілкуватися з пацієнтом та з’ясувати, чи згоден він надати відомості про стан свого здоров’я чи інші відомості, які відомі працівникам медичної організації. Висновок. На підставі проведеного дослідження встановлено, що конфлікт у здійсненні медичної діяльності та висвітленні її проблем засобами масової інформації є динамічним процесом, а його існування означає необхідність вивчення передумов його виникнення у медичної діяльності, характер самої конфліктної ситуації та зміст конфлікту з метою запобігання його ймовірності або послаблення можливих негативних наслідків
Additional Access Points:
Hopko, N. V.
Gorachuk, V. V.

There are no free copies