Хоменко, І. М.
    Формування морфофункціональної готовності та особливості процесів адаптації студентів на вихідному етапі навчання в закладі вищої освіти [Text] = The formation of morpho-functional readiness and peculiarities of student adaptation processes at the graduate stage of education in institution of higher education / І. М. Хоменко, Т. В. Шевчук // Вісник Вінницького нац. мед. ун-ту. - 2023. - Т. 27, № 3. - С. 474-482. - Бібліогр.: в кінці ст.


MeSH-main:
АДАПТАЦИЯ ПСИХОЛОГИЧЕСКАЯ -- ADAPTATION, PSYCHOLOGICAL
АДАПТАЦИЯ ФИЗИОЛОГИЧЕСКАЯ -- ADAPTATION, PHYSIOLOGICAL
СТУДЕНТЫ МЕДИЦИНСКИХ УЧЕБНЫХ ЗАВЕДЕНИЙ -- STUDENTS, HEALTH OCCUPATIONS (психология)
Annotation: Комплексна оцінка морфофункціонального стану організму людини неможлива без урахування особливостей його функціональної складової, передусім показників, які надають інформацію про рівень розвитку психофізіологічних функцій організму та ступінь сформованості особливостей особистості. Дослідження, у ході яких під наглядом впродовж часу навчання на 1 курсі медичного факультету перебували 64 студенти (33 дівчини і 31 юнак), проводили з використанням медико-соціальних, психофізіологічних та психодіагностичних методів. Аналіз одержаних даних передбачав застосування процедур описової статистики з використанням програм статистичного аналізу “Statistica 6.1” (ліцензійний № ВXXR901E245722FA). Результати, одержані під час проведення гігієнічної оцінки особливостей розвитку психофізіологічних функцій організму дівчат і юнаків, які перебувають на вихідному етапі навчання у медичному закладі вищої освіти, засвідчують доволі стабільні за своїм характером зміни, котрі переважно полягають в незначному покращанні величин критеріальних показників функціонального стану вищої нервової діяльності, зорової сенсорної системи та соматосенсорного аналізаторів. Водночас привертає увагу й низка тенденцій несприятливого характеру, для яких властивою є поява негативних за змістом зрушень з боку показників рухливості нервових процесів як серед дівчат, так і серед юнаків, ступеня втягування в діяльність і координації рухів серед дівчат, а також рівня ефективності праці серед юнаків, що визначають наявність вираженого напруження адаптаційних механізмів організму, котрі забезпечують оптимальний перебіг процесів психофізіологічної адаптації. До числа найбільш характерних зрушень з боку провідних показників властивостей темпераменту та характеру студентської молоді слід віднести зростання впродовж часу навчання рівня екстравертованості як серед дівчат, так і серед юнаків, суттєво нижчий рівень нейротизму, що спостерігається впродовж всього часу спостережень серед осіб чоловічої статі, певне зростання показників ситуаційної тривожності і водночас певне зменшення показників особистісної тривожності в обох статевих групах, помірну перевагу в структурі характерологічних властивостей студентів показників за шкалами гіпоманії (Ма), психастенії (Pt), шизоїдності (Se) та паранойяльності (Ра). Результати, одержані в ході вивчення особливостей рівня суб’єктивного контролю і психічних станів, засвідчують появу доволі несприятливих з прогностичного боку тенденцій, полягають у поступовому зменшенні в динаміці навчання числа осіб з інтернальними проявами в мотиваційній структурі особистості та дозволяють стверджувати про наявність в студентській популяції низки особистісних проявів дезадаптаційного змісту
A comprehensive assessment of the morpho-functional state of the human organism is impossible without taking into account the features of its functional component, first of all, indicators that provide information about the level of development of psychophysiological functions of the organism and the degree of formation of personality traits. The research, during which 64 students (33 young women and 31 young men) were under supervision during their studies at the 1st year of the medical faculty, was conducted using medico-social, psychophysiological and psychodiagnostic methods. The analysis of the obtained data involved the application of descriptive statistics procedures using statistical analysis programs “Statistica 6.1” (license № ВXXR901E245722FA). The results obtained during the hygienic assessment of the peculiarities of the development of the psychophysiological functions of the organism of young women and young men who are at the initial stage of education in a medical institution of higher education testify to fairly stable changes in their nature, which mainly consist in a slight improvement in the values of criterion indicators of the functional state of the higher nervous system activity, visual sensory system and somatosensory analyzers. At the same time, a number of unfavorable trends attract attention, which are characterized by the appearance of negative shifts in the indicators of the mobility of nervous processes among young women and young men, the degree of involvement in activities and coordination of movements among young women, as well as the level of work efficiency among young women and young men, which determine the presence of pronounced tension of the adaptation mechanisms of the students, which ensure the optimal course of psychophysiological adaptation processes. Among the most characteristic changes in terms of the leading indicators of temperament and character properties of student youth should be included an increase in the level of extroversion both among young women and young men over the course of their studies, a significantly lower level of neuroticism observed throughout the entire period of observation among young men, a certain increase indicators of situational anxiety and, at the same time, a certain decrease in indicators of personal anxiety in both sex groups, a moderate advantage in the structure of the characterological properties of students in indicators on the scales of hypomania (Ma), psychasthenia (Pt), schizoidness (Se) and paranoia (Ra). The results obtained during the study of the features of the level of subjective control and mental states testify to the emergence of rather unfavorable trends from the prognostic point of view, consist in a gradual decrease in the dynamics of learning in the number of persons with internal manifestations in the motivational structure of the personality, and allow us to assert the presence in the student population of personal manifestations of maladaptive content
Additional Access Points:
Шевчук, Т. В.

There are no free copies