Нагорна, О. Б.
    Оцінка якості життя дітей, що потребують неонкологічної паліативної допомоги [Text] = Monitoring of assessment of hand functioning of children in need of non-oncological palliative care / О. Б. Нагорна, Л. Л. Примачок. - Електрон. текст. дані // Art of Medicine. - 2023. - N 4. - С. 94-101. - Бібліогр.: в кінці ст.


MeSH-main:
ИНВАЛИДЫ-ДЕТИ -- DISABLED CHILDREN (психология, реабилитация)
ПАЛЛИАТИВНАЯ ПОМОЩЬ -- PALLIATIVE CARE (методы, организация и управление, тенденции)
ДЕТЕЙ СОЦИАЛЬНОГО ОБЕСПЕЧЕНИЯ СЛУЖБА -- CHILD WELFARE (тенденции)
КАЧЕСТВО ЖИЗНИ -- QUALITY OF LIFE (психология)
КОСТНО-МЫШЕЧНЫЕ ЛЕЧЕБНЫЕ МАНИПУЛЯЦИИ -- MUSCULOSKELETAL MANIPULATIONS (использование, методы, организация и управление, психология, тенденции)
РЕЧЕВЫХ И ЯЗЫКОВЫХ РАССТРОЙСТВ РЕАБИЛИТАЦИЯ (ВНЕШ) -- REHABILITATION OF SPEECH AND LANGUAGE DISORDERS (NON MESH) (методы, организация и управление, тенденции)
ФИЗИЧЕСКАЯ КУЛЬТУРА ЛЕЧЕБНАЯ -- EXERCISE THERAPY (использование, методы, психология, статистика, тенденции)
СТАТИСТИЧЕСКАЯ ОБРАБОТКА ДАННЫХ -- DATA INTERPRETATION, STATISTICAL
Annotation: Визначення змісту якості життя можна сформулювати як задоволення цінностей, цілей і потреб індивіда через актуалізацію його здібностей або способу життя, як загальну оцінку добробуту в різних сферах життя, що включає фізичні, психологічні, соціальні, економічні та духовні аспекти. Мета дослідження: проаналізувати показники якості життя педіатричних пацієнтів неонкологічної паліативної групи. Методи дослідження: узагальнення науково-методичних літературних джерел, використання опитувальника оцінки якості життя дитини з інвалідністю QI-Disability та проведення анкетування батьків стосовно функціонування їх дитини. Дослідження проводилося на базі Рівненського навчально-реабілітаційного центру «Особлива дитина». Участь у дослідженні взяли 47 (100%) дітей: в основній групі ‑ 24 дитини, у групі порівняння – 23 дитини. Дослідження проводилося упродовж 12 міс. Результати дослідження. Якість життя дітей, які потребують паліативної допомоги, вивчалася за допомогою анкетування батьків, яке включало такі домени: комунікація, зоровий контакт, можливість задоволення особистих потреб, наявність деформацій скелетного сегменту, якість сну, наявність болю, відвідування школи чи позашкільних закладів, наявність друзів. Опитувальник оцінки якості життя дитини з інвалідністю QI-Disability містить блоки запитань, які характеризують: позитивні, негативні емоції, фізичне здоров’я, соціальне функціонування, незалежність, дозвілля. Програма терапії включала танцювально-рухову терапію, арт-терапію, піктограми, ігротерапію, вертикалізацію, участь у шкільних та позашкільних заходах. Контрольне оцінювання показало в основній групі статистичну значущість результатів анкетування батьків та опитувальника QI-Disability у всіх доменах, у групі порівняння статистичної значущості не виявлено. Висновки. Оцінка якості життя повинна стати частиною комплексної діагностики педіатричного пацієнта з інвалідністю. Це сприятиме вибору інноваційних, обґрунтованих, доцільних засобів терапії для забезпечення необхідної життєвої парадигми як цих дітей, так і їх родин
The definition of the content of the quality of life can be formulated as the satisfaction of the values, goals and needs of an individual through the actualization of his abilities or lifestyle, as a general assessment of well-being in various spheres of life, which includes physical, psychological, social, economic and spiritual aspects. The purpose of the study: to analyze the dynamics of quality of life indicators in children of non-oncological palliative group. The following methods included generalization of scientific and methodological literary sources, empirical methods (description, comparison, measurement), the method of theoretical knowledge (axiomatic), general logical methods (analysis, synthesis), analysis of the results of the QI-Disability assessment. questionnaire on the quality of life of a disabled child and questionnaires from parents regarding the functioning of their child. The study was conducted on the basis of the Rivne educational and rehabilitation center «Special Child». 47 (100%) children took part in the study. Children's palliative patients were distributed as follows: 24 children in the main group, 23 children in the comparison group. The pediatric palliative patients who participated in the study had diagnoses and pathological conditions that met the criteria for defining a pediatric patient in need of palliative care. The study was conducted over a period of 12 months. Research results. Parent questionnaires regarding their child's functioning and quality of life included the following areas: communication, eye contact, ability to meet personal needs, presence of skeletal segmental deformities, sleep quality, presence of pain, presence of school or extracurricular activities, and presence of friends. Domains were assessed on a five-point Likert scale. The control assessment showed the statistical significance of the results in the main group for all sections of the questionnaire; no statistical significance was found in the comparison group.The main scales of the QI-Disability Questionnaire that are assessed cover the main parameters for measuring the quality of life of children. The control assessment showed that social interaction in the main group was 277 points better than in the comparison group; negative emotions – in the main group 233 points better than in the comparison group; positive emotions – in the main group 161 points better than in the comparison group; leisure and recreation – in the main group 287 points better than in the comparison group; physical health – in the main group 157 points better than in the comparison group; independence – in the main group 180 points better than in the comparison group. Conclusions. In Ukraine, there are not enough clinical reports on the study of the quality of life of children with disabilities who have complex disorders of motor skills, speech, communication, and cognitive abilities.The International Classification of Functioning is the basis for selecting questionnaire components to assess the quality of life of a child in need of palliative non-oncological care. Assessing the quality of life of a disabled child should become part of a comprehensive diagnosis of a disabled child patient. This will facilitate the selection of innovative, evidence-based, adequate therapies that provide the necessary lifestyle for both these children and their families
Additional Access Points:
Примачок, Л. Л.

There are no free copies