Стрес у дітей внутрішньо переміщених осіб і шляхи його подолання (огляд літератури) [Text] = Stress in children of internally displaced persons and ways of overcoming it (literature review) / І. С. Недоступ [та ін.]. - Електрон. текст. дані // Art of Medicine. - 2023. - N 4. - С. 223-229. - Бібліогр.: в кінці ст.


MeSH-main:
ОБЗОР -- REVIEW
ДЕТИ -- CHILD
НАСЕЛЕНИЯ ДИНАМИКА -- POPULATION DYNAMICS (тенденции)
ЛОКАЛЬНЫЕ ВОЙНЫ И КОНФЛИКТЫ -- LOCAL WARS AND CONFLICTS
КОМБАТАНТНЫЕ РАССТРОЙСТВА -- COMBAT DISORDERS (осложнения, патофизиология, профилактика и контроль, этиология)
ПСИХИЧЕСКОЕ ЗДОРОВЬЕ -- MENTAL HEALTH (тенденции)
Annotation: Внутрішньо переміщеними особами (ВПО) через російське повномасштабне вторгнення 24 лютого 2022 року стали понад мільйон українських родин, котрі змушені були залишити постійне місце проживання задля уникнення негативних наслідків збройного конфлікту. Проведений авторами огляд літератури показав, що кількість офіційно зареєстрованих ВПО на сьогодні становить 4,9 млн (за неофіційними відомостями – понад 7 млн), серед яких більше 1 080 000 – це діти. Зазначено: збройний конфлікт викликав вітально акцентований стресовий уплив на психічне й фізичне здоров’я ВПО у всіх вікових групах. Перераховано предиктори порушень у стані здоров’я та основні форми патології у ВПО. Відзначено різницю між внутрішньо переміщеними дітьми з зони бойових дій і тими, що проживають дистанційно. Підкреслено беззаперечний зв’язок між війною, стресом, їхнім негативним упливом на результати освітнього процесу та пов’язане з ними погіршення психічного та фізичного здоров’я серед дітей ВПО. Розглянуто три стадії розвитку стресової ситуації (згідно з теорією Г. Сельє) та причини, що викликають перехід стресу в дистрес. Описано клінічні, фізіологічні, психологічні й особистісні ознаки стресу. Показано, що в дитячому віці тривалі фізичні та психічні навантаження проявляються важкими психосоматичними розладами (гіпертонія, мігрень, розлади дихання тощо). Відзначено особливості стресового стану та тривожності в дітей ВПО залежно від віку. Підкреслено: в основі комплексної програми запобігання стресу лежить стресостійкість. Перераховано основні прояви панічних атак і способи надання швидкої допомоги при їх виникненні. Вказано на необхідність посилення навиків резильєнтності в дітей ВПО під час воєнного стану. Акцентовано увагу на Міжнародній освітній програмі СЕЕН/SEEL, спрямованій на профілактику стресу, котра базується на інноваційних наукових розробках у сфері емоційної та соціальної нейробіології. Зактуалізовано на мультидисциплінарному підході щодо вирішення проблеми стресу в дітей ВПО
More than a million Ukrainian families became internally displaced persons (IDPs) due to the Russian full-scale invasion on February 24, 2022, who were forced to leave their permanent place of residence. The authors conducted a search in scientometric databases and reviewed modern domestic and foreign medical literature, periodical publications and official electronic resources regarding the manifestations of stress and its elimination in children of internally displaced persons. The literature review showed that, according to the Ministry of Social Policy of Ukraine, the number of officially registered IDPs was 4.9 million, including more than 1,080,000 children. According to unofficial data, the number of IDPs is more than 7 million people. It is noted that the armed conflict in the east of Ukraine and the large-scale internal migration of the population caused a welcome stress effect on the mental and physical health of IDPs in all age groups. The predictors of health disorders and the main forms of pathology in IDPs are listed. Attention is focused on the data of the International Organization for Migration that every sixth Ukrainian is considered a migrant. The data of the charitable organization "SOS Children's Villages" was considered, which revealed that 77% of children witnessed shelling and bombing; 73% were in storage; almost 30% survived the occupation; 4% passed through Russian infiltration camps; about 8% experienced hunger and lack of access to drinking water. The difference between internally displaced children from the war zone and those living remotely was noted.The indisputable connection between war and stress and the associated deterioration of mental and physical health among IDP children is emphasized. Three stages of the development of a stressful situation (according to the theory of H. Selye) and the transition of stress into distress are considered. Clinical, physiological, psychological and personal signs of stress are described. It has been shown that in childhood, prolonged physical and mental stress can manifest as severe psychosomatic disorders (hypertension, migraine, respiratory disorders, etc.). It is indicated which pathological changes indicate the formation of a traumatized personality. Features of stress and anxiety in IDP children depending on age were noted. The necessity of parental control over the duration of sleep in children of different ages is indicated. It is emphasized that the basis of a comprehensive stress prevention program is stress resistance, which is tested using the "Boston Stress Test". The main manifestations of panic attacks in children of IDPs and emergency medical care in case of their occurrence are listed. It is emphasized that during martial law it is necessary to develop resilience - psychological endurance in war conditions. It is noted that at the school level during martial law, the decisive role in preventing stress and its consequences belongs to teachers. Attention is focused on the SEEN/SEEL International Educational Program, which is based on innovative scientific developments in the field of emotional and social neurobiology and is aimed at stress prevention.The role of the school nurse, which connects the primary link of medical care with the education system, is noted. Attention is focused on a multidisciplinary approach to solving the problem of stress in IDPs children. Specific non-governmental organizations of free mental health support for IDPs children are indicated
Additional Access Points:
Недоступ, І. С.
Ган, Р. З.
Кочерга, З. Р.
Лотовська, Т. В.
Глов’як, В. Г.
Федишин, Л. Л.
Терешкун, Н. М.

There are no free copies