Type of document : Magazine article
Edition cipher :
Author(s) : Moroz V. M., Makarov S. Yu.
Title : Features of changes of the functional state of higher nervous activity of the students of higher educational medical institutions in the dynamics of the academic year
Parallel titles :Особливості змін з боку показників функціонального стану вищої нервової діяльності студентів медичних закладів вищої освіти в динаміці навчального року
Place of publication : Biomedical and Biosocial Anthropology. - 2018. - № 31. - С. 5-10 (Cipher ВУ45/2018/31)
Notes : Bibliogr. at the end of the art.
MeSH-main: СТУДЕНТЫ МЕДИЦИНСКИХ УЧЕБНЫХ ЗАВЕДЕНИЙ -- STUDENTS, HEALTH OCCUPATIONS
ОБРАЗОВАНИЕ МЕДИЦИНСКОЕ -- EDUCATION, MEDICAL
КЛИНИЧЕСКАЯ ПРАКТИКА СТУДЕНТОВ -- CLINICAL CLERKSHIP
ВЫСШАЯ НЕРВНАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ -- HIGHER NERVOUS ACTIVITY
АДАПТАЦИЯ ПСИХОЛОГИЧЕСКАЯ -- ADAPTATION, PSYCHOLOGICAL
НЕРВНОЙ СИСТЕМЫ ФИЗИОЛОГИЧЕСКИЕ ПРОЦЕССЫ -- NERVOUS SYSTEM PHYSIOLOGICAL PROCESSES
Annotation: In the structure of the most important components to ensure the optimal course of processes of psychophysiological adaptation of student’s youth, a special place occupies a degree of psychophysiological readiness of the organism to effectively mastering professionally meaningful skills and actions. The purpose of the study is to determine the peculiarities of changes in the leading indicators of the functional state of higher nervous activity of students of medical institutions of higher education in the dynamics of the academic year. Determination of the level of development of indicators of the functional state of higher nervous activity of students was conducted during the academic year with the use of the licensed computer complex “Efecton Studio”. Statistical processing of the received materials was carried out on the basis of the use of parametric methods using the program package of multidimensional statistical analysis “Statistica 6.1”. The obtained results confirm the presence of certain regularities. First, attention should be paid to the deterioration during the period of stay in institutions of higher education in the medical profile of the expression of such indicators of the functional state of higher nervous activity as the speed of simple and differentiated visual-motor reactions and the balance of nervous processes. Secondly, it is necessary to determine stable results in the dynamics of the academic year, which are characteristic of the indicators of mobility of the nervous processes. Thirdly, it should be emphasized that for indicators of speed of audio-motor reaction the most typical tendency is gradual improvement in the dynamics of time of stay in medical institutions of higher education. Such a variety of palettes of the studied indicators of the degree of development of the leading indicators of the functional state of higher nervous activity of the body of students and students requires to be taken into account when assessing the psychophysiological status of the subjects and the development of a set of diagnostic means for identifying the processes of forming the functional capabilities and adaptive resources of youth, who receive medical educationУ структурі найважливіших компонентів забезпечення оптимального перебігу процесів психофізіологічної адаптації студентської молоді особливе місце займає ступінь психофізіологічної готовності організму до ефективного засвоєння професійно-значущих навичок і дій. Метою дослідження є визначення особливостей змін з боку провідних показників функціонального стану вищої нервової діяльності студентів медичних закладів вищої освіти в динаміці навчального року. Визначення рівня розвитку показників функціонального стану вищої нервової діяльності студентів проводилось протягом навчального року із застосуванням ліцензованого комп’ютерного комплексу “Еffеcton Studio”. Статистичне опрацювання отриманих матеріалів здійснювалось на підставі використання пакету програм багатовимірного статистичного аналізу “Statistica 6.1” за допомогою параметричних методів. Отримані результати засвідчують наявність певних закономірностей. По-перше, слід звернути увагу на погіршання протягом часу перебування в закладів вищої освіти медичного профілю рівня вираження таких показників функціонального стану вищої нервової діяльності, як швидкість простої і диференційованої зорово-моторної реакції та врівноваженість нервових процесів. По-друге, необхідно визначити стабільні результати в динаміці навчального року, властиві для показників рухливості нервових процесів. По-третє, потрібно підкреслити, що для показників швидкості аудіо-моторної реакції найбільш характерною тенденцією є поступове покращання у динаміці часу перебування в медичних закладах вищої освіти. Таке розмаїття палітри досліджуваних показників ступеня розвитку провідних показників функціонального стану вищої нервової діяльності організму студенток і студентів вимагає на урахування під час здійснення оцінки психофізіологічного статусу досліджуваних осіб та розроблення комплексу діагностичних засобів оцінки процесів формування функціональних можливостей та адаптаційних ресурсів дівчат і юнаків, які здобувають медичну освіту.
Additional Access Points:
Makarov, S. Yu.