Serheta, I. V.
    Motor activity of students of modern education institutions: biomedical and physiological-hygienic aspects of its assessment and optimization [Текст] = Рухова активність студентів сучасних закладів вищої освіти: біомедичні, антропологічні і фізіолого-гігієнічні аспекти її оцінки та оптимізації / I. V. Serheta, I. L. Drezhenkova, N. V. Stoyan // Biomedical and Biosocial Anthropology. - 2018. - № 32. - С. 35-42. - Bibliogr. at the end of the art.


MeSH-головна:
СТУДЕНТЫ -- STUDENTS (статистика)
УЧЕБНЫЕ ЗАВЕДЕНИЯ -- SCHOOLS (классификация, тенденции)
ЗДОРОВЫЙ ОБРАЗ ЖИЗНИ -- HEALTH BEHAVIOR
ДВИГАТЕЛЬНАЯ АКТИВНОСТЬ -- MOTOR ACTIVITY (физиология)
СТАТИСТИЧЕСКАЯ ОБРАБОТКА ДАННЫХ -- DATA INTERPRETATION, STATISTICAL
Анотація: One of the key problems of modern biomedical anthropology is the scientific substantiation of the prerequisites for the formation of a healthy lifestyle, the introduction of health-saving technologies that take into account its, psychophysiological and personality features. The aim of the study is biomedical and physiological and hygienic assessment of motor activity of students of modern institutions of higher education and scientific substantiation of ways of its optimization. 385 students aged 19 to 21 were under observation during the research. As quantitative criteria for assessing motor activity, the values of daily energy consumption, the number of locomotions in a daily cycle and the duration of the dynamic component in the daily budget of time were used. The qualitative description of the values of motor activity was carried out on the basis of studying the main types of locomotives and their distribution patterns with the allocation of zones of minimal (hypokinesia), optimal (normokinesia) and maximum (hyperkinesia) values. The statistical analysis of the received materials provided for the application of the standard package of applications “Statistica 6.1”. As the norms of motor activity of modern students, the following indicators are determined: daily energy consumption values – 9000-11000 kJ for young women and 11000-13500 kJ for young men; number of locomotions in a daily cycle – 14000-18000 steps for young women and 15000-19000 steps for young men; the duration of the dynamic component in the daily budget time – 130-180 minutes in young women and 140-190 minutes in young men. Among the leading ways of optimizing motor activity are: the implementation of continuous monitoring and individualized integrated assessment of habitual motor activity; taking into account the norms of motor activity of student youth, which provide a beneficial effect on the processes of formation of their health and adaptive capacity of the body of future specialists and the mandatory achievement of their values; development and implementation of a set of measures aimed at optimizing motor activity and rational organization of motor activity of modern students
Однією із ключових проблем сучасної біомедичної антропології є наукове обґрунтування передумов до формування здорового способу життя людини, запровадження здоров’язберігаючих технологій, які ураховують її психофізіологічні і особистісні особливості. Метою роботи є біомедична і фізіолого-гігієнічна оцінка рухової активності студентів сучасних закладів вищої освіти та наукове обґрунтування шляхів її оптимізації. Під наглядом протягом проведених досліджень перебували 385 студентів у віці від 19 до 21 років. Як кількісні критерії оцінки рухової активності використовувались величини добових енерговитрат, кількості локомоцій у добовому циклі та тривалості динамічного компонента у добовому бюджеті часу. Якісну характеристику величин рухової активності здійснювали на підставі вивчення основних видів локомоцій та структури їх розподілу з виділенням зон мінімальних (гiпокiнезiя), оптимальних (нормокінезія) і максимальних (гіперкінезія) значень. Статистичний аналіз отриманих матеріалів передбачав застосування стандартного пакету прикладних програм “Statistica 6.1”. Як нормативи рухової активності сучасних студентів визначені наступні показники: величини добових енерговитрат – 9000-11000 кДж у дівчат і 11000-13500 кДж у юнаків; кількість локомоцій в добовому циклі – 14000-18000 кроків у дівчат і 15000-19000 кроків у юнаків; тривалість динамічного компоненту у добовому бюджеті часу – 130-180 хв у дівчат і 140-190 хв у юнаків. До числа провідних шляхів оптимізації рухової активності слід віднести: здійснення постійного моніторингу та індивідуалізованої комплексної оцінки звичної рухової активності; урахування нормативів рухової активності студентської молоді, які забезпечують сприятливий вплив на процеси формування стану їх здоров’я та адаптаційні можливості організму майбутніх фахівців і обов’язкове досягнення їх значень; розроблення та запровадження комплексу заходів, спрямованих на оптимізацію рухової активності і раціональну організацію рухової діяльності сучасних студентів
Дод.точки доступу:
Drezhenkova, I. L.
Stoyan, N. V.

Вільних прим. немає