Features of the interaction of indicators of peculiarities of personality and characteristics of the quality of life of pupils and student youth by the cluster analysis [] = Особливості взаємозв’язку показників особливостей особистості та характеристик якості життя учнівської і студентської молоді за даними кластерного аналізу / M. R. Gzhegotsky [та ін.] // Вісник морфології. - 2019. - Т. 25, № 1. - P25-31. - Bibliogr. at the end of the art.


MeSH-головна:
ЛИЧНОСТЬ -- PERSONALITY (физиология)
СТУДЕНТЫ -- STUDENTS (психология)
ШКОЛЬНИКИ -- SCHOOL STUDENTS
КАЧЕСТВО ЖИЗНИ -- QUALITY OF LIFE (психология)
Анотація: Recently, while conducting scientific research in the field of theoretical and preventive medicine, biomedical preventive anthropology and statistical processing of their results, one of the leading places is the cluster analysis procedure, which involves the search for the patterns of grouping as research objects and their leading features in separate local plural and subset, that is, in separate clusters. Researches that provided for determining the leading characteristics of the quality of life and the peculiarities of the course of psychological adaptation processes based on the use of commonly accepted psychohygienic practices of personal questionnaires were conducted on the basis of educational institutions in Ivano-Frankivsk. Statistical analysis of the obtained data provided for the use of descriptive statistics and cluster analysis procedures using the licensed standardized application package of the multivariate statistical analysis “Statistica 6.1 for Windows” (license number ВXXR901E245722FA). The results of the conducted research indicate the existence of an extremely stable structure of the identified groups, among which in all investigated cases, it necessary to note the cluster associated with the leading indicators of quality of life, which united in its structure characteristics of quality of life on the scales Bodily Pain (BP, scale (Physical Functioning), Mental Health (MH, Mental Health Scale), General Health (GH, General Health Scale), Vitality (VT, Viability Scale), and Social Functioning (SF, scale of social functioning), neuro-psychical cluster combining personal and situational anxiety, depressive and asthenic states, as well as an integral cluster that included in its structure the characteristics of quality of life on the scale of Role-Emotional (RE, role-playing role scale) and Role-Physical (RP, scale of role-physical functioning) and indicators of subjective control in health and disease and neuroticism. The obtained data should further find a proper place in the structure of diagnostic and preventive approaches to assess the state of health and functional state of the body of pupils and students
Останнім часом під час проведення наукових досліджень в галузі теоретичної і профілактичної медицини, біомедичної профілактичної антропології та статистичного опрацювання їх результатів, одне з провідних місць займають процедури кластерного аналізу, що передбачають пошук закономірностей групування як об’єктів дослідження, так і їх провідних ознак в окремі локальні множини та підмножини, тобто в окремі кластери. Дослідження, що передбачало визначення провідних характеристик якості життя та особливостей перебігу процесів психічної адаптації на підставі використання загальноприйнятих у психогігієнічній практиці особистісних опитувальників, проводили на базі освітніх закладів м. Івано-Франківська. Статистичний аналіз отриманих даних обумовлював використання процедур описової статистики та кластерного аналізу із застосуванням ліцензійного стандартизованого пакету прикладних програм багатовимірного статистичного аналізу “Statistica 6.1 for Windows” (ліцензійний № ВXXR901E245722FA). Результати проведених досліджень засвідчують наявність надзвичайно стабільної структури виявлених угруповань, серед яких у всіх досліджуваних випадках необхідно відзначити кластер, пов’язаний із провідними показниками якості життя, що об’єднував у своїй структурі характеристики якості життя за шкалами Bodily Pain (BP, шкала болю), Physical Functioning (PF, шкала фізичного функціонування), Mental Health (MH, шкала психічного здоров’я), General Health (GH, шкала загального здоров’я), Vitality (VT, шкала життєздатності) і Social Functioning (SF, шкала соціального функціонування), нервово-психічний кластер, що поєднував у собі показники особистісної і ситуативної тривожності, депресивного і астенічного станів, а також інтегральний кластер, що включав у свою структуру характеристики якості життя за шкалами Role-Emotional (RE, шкала рольового емоційного функціонування) і Role-Physical (RP, шкала рольового фізичного функціонування) та показники рівня суб’єктивного контролю у галузі здоров’я і хвороби та нейротизму. Отримані дані мають у подальшому знайти належне місце в структурі діагностичних та профілактичних підходів до оцінки стану здоров’я та функціонального стану організму учнівської і студентської молоді
Дод.точки доступу:
Gzhegotsky, M. R.
Tymoschuk, O. V.
Cherkasov, V. G.
Dmytrenko, S. V.
Shapoval, O. M.

Вільних прим. немає