Regularities of the patterns of interdependence between characteristics of the functional state of the organism and indicators of the health status of students and their comprehensive assessment [Текст] = Закономірності взаємозалежності характеристик функціонального стану організму і показників стану здоров’я студентів та їх комплексна оцінка / I. V. Serheta [та ін.] // Biomedical and Biosocial Anthropology. - 2019. - № 35. - С. 11-16. - Bibliogr. at the end of the art.


MeSH-головна:
СТУДЕНТЫ 1-2 КУРСОВ МЕДИНСТИТУТА -- STUDENTS, PREMEDICAL (психология, статистика)
СТУДЕНТЫ, СЛУЖБЫ ОХРАНЫ ЗДОРОВЬЯ -- STUDENT HEALTH SERVICES (статистика, тенденции)
ФАКТОРНЫЙ АНАЛИЗ СТАТИСТИЧЕСКИЙ -- FACTOR ANALYSIS, STATISTICAL
НЕРВНОЙ СИСТЕМЫ ФИЗИОЛОГИЧЕСКИЕ ПРОЦЕССЫ -- NERVOUS SYSTEM PHYSIOLOGICAL PROCESSES (физиология)
ЗРИТЕЛЬНЫЕ ТЕСТЫ -- VISION TESTS (методы, статистика, тенденции)
ОЦЕНКА ВОЗДЕЙСТВИЯ НА ЗДОРОВЬЕ -- HEALTH IMPACT ASSESSMENT (методы, статистика, тенденции)
Анотація: An essential component of adequate prognostic assessment of the interdependence of the leading correlates of adaptive capacity and functional resources of the human organism is the use of factor analysis procedures. The purpose of the work is to establish the patterns of interdependence of the characteristics of the functional state of the organism and indicators of the health status of students and their complex assessment based on the use of factor analysis procedures. In the course of scientific researches were studied indicators of functional features of higher nervous activity, visual sensory system and somatosensory analyzer. Data on the communication and interdependence characteristics of the level of development of psychophysiological functions and indicators of the health status of students were subjected to statistical processing using the licensed standardized package “Statistica 6.1 for Windows” (license number ВXXR901E245722FA) based on the factor analysis procedures. During the complex assessment of the patterns of interdependence between the characteristics of health status and indicators of the development of psychophysiological functions of the organism of students, who were at different stages of higher medical education, it was determined that young man had the most significant influence on health characteristics of the level of health factors such as “functional features of the visual sensory system”, “functional features of motion coordination” and “functional features speed of visual-motor speed and stability of attention”, young woman – factors such as “functional features of the visual sensory system”, “functional features of motion coordination” and “functional features speed of visual-motor reaction”. The results obtained are the basis for the development of methods for the prognostic evaluation of the characteristics of the formation of health characteristics in the context of determining indicators of the development of psychophysiological functions of young men and young women, as well as the development of effective health-saving technologies to create a preventive educational environment in higher education.
Невід’ємним компонентом здійснення адекватної прогностичної оцінки особливостей взаємозалежності провідних корелят адаптаційних можливостей та функціональних ресурсів організму людини є використання процедур факторного аналізу. Мета роботи – встановлення закономірностей взаємозалежності характеристик функціонального стану організму і показників стану здоров’я студентів та їх комплексна оцінка на підставі використання процедур факторного аналізу. Під час проведення наукових досліджень вивчали показники функціональних особливостей вищої нервової діяльності, зорової сенсорної системи та соматосенсорного аналізатора. Дані щодо особливостей зв’язку та взаємозалежності характеристик рівня розвитку психофізіологічних функцій і показників стану здоров’я студентів підлягали статистичній обробці із використанням ліцензійного стандартизованого пакету “Statistica 6.1 for Windows” (ліцензійний № ВXXR901E245722FA) на підставі застосування процедур факторного аналізу. В ході здійснення комплексної оцінки закономірностей щодо взаємозалежності між характеристиками стану здоров’я та показниками розвитку психофізіологічних функцій організму студентів і студенток, які перебували на різних етапах здобуття вищої медичної освіти, визначено, що у юнаків на провідні характеристики рівня здоров’я найбільш значущий вплив справляли такі фактори, як “функціональні особливості зорової сенсорної системи”, “функціональні особливості координації рухів” і “функціональні особливості швидкості зорово-моторної реакції та стійкості уваги”, у дівчат – такі фактори як “функціональні особливості зорової сенсорної системи”, “функціональні особливості координації рухів” і “функціональні особливості швидкості зорово-моторної реакції”. Отримані результати є базисом для розроблення методик прогностичної оцінки особливостей формування характеристик стану здоров’я у контексті визначення показників розвитку психофізіологічних функцій юнаків і дівчат, а також розроблення ефективних здоров’язберігаючих технологій для створення превентивного освітнього середовища у закладі вищої медичної освіти.
Дод.точки доступу:
Serheta, I. V.
Mostova, O. P.
Stoyan, N. V.
Panchuk, O. Y.
Olkhova, I. V.

Вільних прим. немає