Baibakov, V. M.
    Implementation of ecological education to the teaching process on discipline "Hygiene and Ecology” for english-speaking six year students [Текст] = Впровадження екологічної освіти при викладанні дисципліни «Гігієна та екологія» англомовним студентам VI курсів / V. M. Baibakov, L. V. Hryhorenko // Медична освіта. - 2020. - № 4. - С. 61-67. - Bibliogr. at the end of the art.


MeSH-головна:
ГИГИЕНА -- HYGIENE (обучение)
ЭКОЛОГИЯ -- ECOLOGY (методы, обучение)
СТУДЕНТЫ МЕДИЦИНСКИХ УЧЕБНЫХ ЗАВЕДЕНИЙ -- STUDENTS, HEALTH OCCUPATIONS
СПЕЦИАЛИСТЫ-ИНОСТРАНЦЫ -- FOREIGN PROFESSIONAL PERSONNEL (обучение)
Анотація: The article adduces the features of training English-speaking students of graduate courses in the departments of hygienic profile at the medical schools. It was established that the following issues remain difficult at the implementation of ecological education for English-speaking students in the departments of hygienic profile: adaptation of current national normative documents to the educational process; application of international regulatory standards and recommendations of US EPA and WHO international organizations, if compared with domestic counterparts; at the teaching of lectures and practical classes, especially on ecological-dependent pathology, should be taking into account deontological, national and religious peculiarities of foreign students. The results of the survey conducted among English-speaking six year students (36 students in total) showed that 40 to 60 % from total number of academic hours in the discipline should be assigned to independent work in a medical university, according to (25 and 19.4 %) respondents. At the same time, the time budget for IWS preparation differs: for theoretical subjects, on average, a foreign student spends 1–2 hours (30.5 %), while less than 1 hour (22.2 %) preparation for clinical disciplines. Majority of English-speaking students (53 %) believe that the amount of time they spend preparing for classes depends on their interest in learning a particular discipline. This is due to the complexity of this or that topic, as 55.5 % of respondents noted. The other 30.8 % of foreigners do not think so, which indicates about low motivation this quota of senior students to study in Medical Higher Education Institutions, and requires more careful attention of teachers in creating interest in the study of hygiene disciplines
У статті показано особливості підготовки англомовних студентів старших курсів на кафедрах гігієнічного профілю у вищих медичних навчальних закладах. Встановлено, що проблемними питаннями при впровадженні екологічної освіти для англомовних студентів на кафедрах гігієнічного профілю залишаються такі: адаптація чинних вітчизняних нормативних документів до навчального процесу; застосування міжнародних нормативних стандартів та рекомендацій міжнародних організацій US EPA і ВООЗ, при порівнянні з вітчизняними аналогами; викладання лекційного матеріалу і практичних занять, особливо екологозалежної патології, повинно бути з урахуванням деонтологічних, національних і релігійних особливостей іноземних студентів. Результати проведеного анкетування серед англомовних студентів 6 курсів (загалом – 36 осіб) свідчать, що на самостійну роботу у медичному виші повинно відводитися від 40 до 60 % від загальної кількості навчальних годин з дисципліни, як вважають (25 і 19,4 %) респондентів. При цьому бюджет часу на підготовку СРС відрізняється: для теоретичних дисциплін у середньому іноземний студент витрачає 1–2 год (30,5 %), тоді як на підготовку до клінічних дисциплін – менше 1 год (22,2 %). Більшість англомовних студентів (53 %) вважає, що кількість часу, яку вони витрачають на підготовку до заняття, залежить від їхньої зацікавленості у вивченні конкретної дисципліни. Це обумовлено складністю тієї чи іншої теми заняття, як відмітили 55,5 % респондентів. Інші 30,8 % іноземців так не вважають або не замислювалися, що свідчить про низьку мотивацію цієї квоти студентів старших курсів до навчання у медичному виші, та потребує більш ретельної уваги викладачів у створенні зацікавленості до вивчення дисциплін гігієнічного профілю
Дод.точки доступу:
Hryhorenko, L. V.

Вільних прим. немає