Vergeles, T. M.
    Features of educational adaptation of young girls and young boys who are in institutions of higher medical education, using the distance format of the educational process [] = Особливості навчальної адаптації дівчат і юнаків, які перебувають в закладах вищої медичної освіти, під час використання дистанційного формату організації навчального процесу / T. M. Vergeles // Вісник морфології. - 2021. - Т. 27, № 1. - P23-31. - Bibliogr. at the end of the art.


MeSH-головна:
МЕДИЦИНСКИЕ УЧЕБНЫЕ ЗАВЕДЕНИЯ -- SCHOOLS, HEALTH OCCUPATIONS (тенденции)
СТУДЕНТЫ МЕДИЦИНСКИХ УЧЕБНЫХ ЗАВЕДЕНИЙ -- STUDENTS, HEALTH OCCUPATIONS
АДАПТАЦИЯ БИОЛОГИЧЕСКАЯ -- ADAPTATION, BIOLOGICAL (физиология)
АДАПТАЦИЯ ФИЗИОЛОГИЧЕСКАЯ -- ADAPTATION, PHYSIOLOGICAL (физиология)
ОБРАЗОВАНИЕ ДИСТАНЦИОННОЕ -- EDUCATION, DISTANCE (тенденции)
Анотація: The study of the peculiarities of educational adaptation of young girls and young boys of higher medical education, using the distance format of the educational process, is an important component of research that involves identifying risk factors for the likely development of negative changes in the adaptive resources of their body. The research, based on the application of questionnaires and structured interviews, was conducted on the basis of National Pirogov Memorial Medical University, Vinnytsya, where 110 students of 1-st and 3-rd courses were under supervision during the observation period. The analysis of the obtained data involved the application of descriptive statistics procedures based on the use of a package of statistical analysis applications “Statistica 6.1 for Windows” (licensed № ВXXR901E245722FA). In the course of research the peculiarities of educational adaptation of young girls and young boys who are in the institution of higher medical education during the use of the distance format of the educational process are determined. During the analysis of the peculiarities of educational and, first of all, professionally-oriented education in a higher education institution, it was established that the level of academic success in all taught disciplines (p0.05) and in professionally-oriented subjects, in the distance learning format was higher than during the period of traditional classroom classes. It was found that distance learning helped to increase (p0.05) the level of nervous and emotional stress, and the main problems that arose during training in higher medical education in both options for organizing training and 1-st year and 3-rd year students mostly associated either with a feeling of constant fatigue, or with personal reasons. According to the physiological and hygienic assessment of the correlates of well-being of girls and boys at the end of school days in terms of distance learning format should be considered “bad”, which is primarily due to the growing share of relevant data which is primarily due to the increase in the share of relevant data and a decrease in the share of indicators that marked the state of health as “good”. The indicators regarding the peculiarities of the state of health and functional capabilities of the students’ body should have been considered similar
Вивчення особливостей навчальної адаптації дівчат і юнаків, які перебувають у закладах вищої медичної освіти, під час використання дистанційного формату організації навчального процесу, є важливим компонентом наукових досліджень, котрі передбачають встановлення чинників ризику щодо ймовірного розвитку негативних зрушень адаптаційних ресурсів їх організму. На підставі застосування методик анкетування та структурованого інтерв’ювання дослідження проводили на базі Вінницького національного медичного університету імені М.І. Пирогова, де під наглядом всього періоду спостережень знаходились 110 студентів 1 і 3 курсів. Аналіз отриманих даних передбачав застосування процедур описової статистики на основі використання пакету прикладних програм статистичного аналізу “Statistica 6.1 for Windows” (ліцензійний № ВXXR901E245722FA). Під час дослідження визначені особливості навчальної адаптації дівчат і юнаків, котрі здобувають знання в закладі вищої медичної освіти, під час використання дистанційного формату організації навчального процесу. Аналіз особливостей навчальної і, передусім професійно-орієнтованої, успішності та характеру навчання у закладі вищої медичної освіти встановив, що рівень навчальної успішності як за всіма дисциплінами, що викладались (p0,05), так і за професійно-орієнтованими навчальними предметами, у дистанційному форматі навчання був вищим, ніж впродовж періоду проведення традиційних аудиторних занять. Виявлено, що навчання у дистанційному форматі сприяло підвищенню (p0,05) рівня нервово-емоційного напруження, причому основні проблеми, які виникали в ході навчання у закладі вищої медичної освіти за обох варіантів організації навчання і студенти-першокурсники, і студенти-третьокурсники переважно пов’язували або з почуттям постійної втоми, або з особистісними причинами. Згідно з даними фізіолого-гігієнічної оцінки корелят самопочуття дівчат і юнаків наприкінці навчальних днів за умов дистанційного формату навчальної діяльності слід вважати як “погане”, що, насамперед, обумовлене зростанням питомої ваги відповідних даних та зменшенням частки показників, котрі відзначали самопочуття як “добре”. Подібними слід було вважати і показники щодо особливостей стану здоров’я та функціональних можливостей організму студентів
Вільних прим. немає