Zhyznomirska, O. Ya.
    Formation of emotional intelligence of personality: medical and psychological aspects [Текст] = Формування емоційного інтелекту особистості: медико-психологічні аспекти / O. Ya. Zhyznomirska, M. O. Levkiv // Медична освіта. - 2021. - N 2. - С. 75-80


MeSH-головна:
ОБРАЗОВАНИЕ МЕДИЦИНСКОЕ -- EDUCATION, MEDICAL
ПСИХОЛОГИЯ МЕДИЦИНСКАЯ -- PSYCHOLOGY, MEDICAL
ЛИЧНОСТЬ -- PERSONALITY
ЭМОЦИОНАЛЬНЫЙ ИНТЕЛЛЕКТ -- EMOTIONAL INTELLIGENCE
Анотація: Modern medicine is moving to a new level of care, transforming into a patient–oriented model. This situation in the market of medical services leads to a change in approaches in the interaction of doctor and patient, doctor and relatives of the patient, doctor and society. An important role in such interaction is played by emotional intelligence (EQ from English – Emotion Quotient) – which is an understanding of their own and others’ emotions, the ability to constructively express them, to understand the feelings and experiences of others. Today, the doctor faces certain tasks, such as: the ability to establish contact, clearly and understandably convey information to the patient, taking into account the patient’s personality and the circumstances under which the disease occurred, the ability to persuade and become partners in treatment, to build trusted relations. The article considers the features of emotional intelligence of the individual; various scientific approaches (domestic, foreign) to the definition of “emotional intelligence” are analyzed; the connections of the emotional component of the medical employee with the psychological dimension are revealed; the model of emotional intelligence of the personality which is correlated with professional growth of the expert of medical institution is thoroughly outlined
Developing the emotional intelligence of future physicians who are able to empathize, provide quality care, and ensure patient satisfaction with treatment is part of the health care system
Сучасна медицина переходить на новий рівень надання медичної допомоги, трансформуючись у пацієнт-орієнтовану модель. Така ситуація на ринку медичних послуг приводить до зміни підходів у взаємодії лікар і пацієнт, лікар і родичі пацієнта, лікар і суспільство. Важливу роль у такій взаємодії відіграє емоційний інтелект (EQ від англ. Emotion Quotient) – що є розумінням своїх і чужих емоцій, вміння конструктивно їх висловлювати, розуміти почуття і переживання оточуючих. Сьогодення ставить перед лікарем певні завдання, такі, як: вміння налагоджувати контакт, чітко і зрозуміло доносити інформацію до пацієнта, ураховуючи індивідуальність пацієнта й обставини, за яких виникло захворювання, уміння переконувати і ставати партнерами у лікуванні, створювати довірливі відносини
У статті розглянуто особливості емоційного інтелекту особистості; проаналізовано різні наукові підходи (вітчизняні, закордонні) до дефініції «емоційний інтелект»; розкрито зв’язки емоційної складової медичного працівника із психологічним виміром; ґрунтовно окреслено модель емоційного інтелекту особистості, що корелюється із професійним зростанням фахівця медичної установи. Формування емоційного інтелекту майбутніх лікарів, що здатні співпереживати, надавати якісні медичні послуги й забезпечувати задоволення пацієнтів від лікування, є складовою частиною системи охорони здоров’я
Дод.точки доступу:
Levkiv, M. O.

Вільних прим. немає