Kosenko, V. M.
    The importance of the interactive lecture in the study of “methodology of research work” academic discipline in the process of bachelor nurses training [Текст] = Значення інтерактивної лекції при вивченні навчальної дисципліни «Методологія науково-дослідної роботи» в процесі підготовки медичних сестер-бакалаврів / V. M. Kosenko // Медична освіта. - 2021. - N 4. - С. 123-127


MeSH-головна:
ИНТЕРАКТИВНЫЕ ОБУЧАЮЩИЕ СИСТЕМЫ -- INTERACTIVE TUTORIAL
МАТЕРИАЛЫ ЛЕКЦИЙ -- LECTURE NOTES
ОБРАЗОВАНИЕ МЕДСЕСТРИНСКОЕ -- EDUCATION, NURSING
НАУЧНЫЕ ИССЛЕДОВАНИЯ -- RESEARCH
Анотація: In this article is presented the significance and importance of the interactive lecture in the study of “Methodology of Research Work” academic discipline by the future bachelor nurses. It is indicated that the increasing educational needs of the higher education seekers direct and guide the instructors of the higher educational establishments to use and introduce new forms and methods of study. It is emphasized that presentation of finished theoretical material by the instructor is the least efficient way to perceive and remember new information. The processes of remembering can be positively influenced through the attraction of the higher education seekers to active interaction. The positive point of the “lecturer-student” cooperation is a constant extending of the range of opinions, among which it is necessary to choose the most rational. Learning by doing is the best way for comprehension of the most complicated theoretical material. Application of the interactive technologies is analyzed with specific reference related to the conduct of a lecture session in the study of “Methodology of Research Work” academic discipline. The article lists structural constituents, describes advantages and factors affecting the retention of auditory material in virtue of the interactive technologies. It is indicated that the instructor should use the time allotted for classes with maximum effect for the student, given the reduction in the number of class hours. The interactive lecture organically combines methodological, didactic and educational functions and creates the optimal conditions for the constant activation of the cognitive activity of the higher education seekers, allowing to realize the creative potential and provide each student with the opportunity to become the main subject of study, see and independently evaluate the diversity of opinions and approaches when solving important for further professional activities tasks. The realities of our time require the improvement of methodological and professional competence of the instructors of the higher educational establishments
У статті проаналізовано значення та важливість інтерактивної лекції в процесі вивчення навчальної дисципліни «Методологія науково-дослідної роботи» майбутніми медичними сестрами-бакалаврами. Вказано, що зростаючі освітні потреби здобувачів вищої освіти націлюють та орієнтують викладачів ЗВО на застосування та впровадження нових форм і методів навчання. Акцентується увага на твердженні, що подання готового теоретичного матеріалу викладачем – найменш ефективний спосіб сприйняття та запам’ятовування нової інформації. На процеси запам’ятовування можна позитивно вплинути, залучаючи здобувачів вищої освіти до активної взаємодії. Позитивним моментом співпраці «лектор-студенти» є те, що постійно розширюється коло думок, серед яких необхідно вибрати найбільш раціональні. Знання через дію – найкращий шлях до засвоєння найскладнішого теоретичного матеріалу. Застосування інтерактивних технологій аналізується на конкретному прикладі, пов’язаному з проведенням лекційного заняття в процесі вивчення навчальної дисципліни «Методологія науково-дослідної роботи». У статті перераховано складові структури, описано переваги та фактори, які впливають на ефективність лекції на основі інтерактивних технологій. Вказано, що викладач має використати час, відведений на заняття, з максимальним ефектом для студента, враховуючи скорочення кількості аудиторних годин. Інтерактивна лекція органічно поєднує методичну, дидактичну та виховну функції та створює оптимальні умови для постійної активізації пізнавальної діяльності здобувачів вищої освіти, дозволяє розкрити творчий потенціал та надати можливість кожному студенту стати головним суб’єктом навчання, побачити та самостійно оцінити різноманітність думок та підходів при вирішенні важливих для подальшої фахової діяльності завдань. Реалії сьогодення потребують удосконалення методичної грамотності та професійної компетентності викладачів ЗВО
Вільних прим. немає