Шаламай, У. П.
    Вікові та гендерні особливості когнітивних функцій у дітей шкільного віку із легким йододефіцитом та латентним залізодефіцитом [Текст] = Age and gender peculiarities of cognitive functions in school-aged children with mild iodine deficiency and latent iron deficiency / У. П. Шаламай // Art of Medicine. - 2019. - N 4. - С. 128-135. - Бібліогр.: в кінці ст.


MeSH-головна:
ШКОЛЬНИКИ -- SCHOOL STUDENTS
ПОЛОВАЯ ИДЕНТИЧНОСТЬ -- GENDER IDENTITY
КОГНИТИВНЫЙ ДИССОНАНС -- COGNITIVE DISSONANCE
ИОД -- IODINE (анализ, дефицит, диагностическое применение)
АНЕМИЯ ЖЕЛЕЗОДЕФИЦИТНАЯ -- ANEMIA, IRON-DEFICIENCY (патофизиология, профилактика и контроль, этиология)
Анотація: Актуальність дослідження зумовлена поширеністю йодо- та залізодефіцитних станів в Україні. Нестача заліза в ранньому дитинстві призводить до затримки мовних навичок, зниження коефіцієнта інтелекту (IQ), здатності до навчання. У підлітковому віці дефіцит заліза супроводжується погіршенням пам’яті, адаптаційних можливостей ЦНС. Недостатній уміст йоду в раціоні харчування зумовлює порушення тиреоїдного гомеостазу, особливо в дитячому віці, яке призводить до затримки психічного та фізичного розвитку дітей. У статті представлені результати дослідження психофізіологічного розвитку 133 школярів віком 6-18 років із належним йодо- та залізозабезпеченням (контрольна група), латентним залізодефіцитом, легким йододефіцитом та за умов їх поєднанням. Для оцінки когнітивних функцій у школярів визначали коефіцієнт інтелекту, проводили коректурну пробу (визначали швидкість опрацювання інформації, коефіцієнти точності виконуваної роботи та стійкості уваги); досліджували показники темпу сенсорних реакцій та особливостей уваги (психічну стійкість, ефективність роботи, ступінь включення в роботу) за модифікованими таблицями Шульте
Установлено, що дефіцит мікроелементів (заліза та йоду) зумовлює порушення когнітивних функцій, особливо при комбінованому їх впливі. У таких дітей встановлено зниження коефіцієнта інтелекту у 74 % обстежених, зниження ефективності роботи на 48 % (p0,05), ступеня включенняв в роботу на 32 % (p0,05), швидкості опрацювання інформацій на 46 % (p0,01), коефіцієнта стійкості уваги на 36% (p0,05) та збільшення кільклсті дітей із нестійкою кривою виснаження. Ступінь психофізіологічних порушення залежить від віку (більш чутливі діти молодшого віку), статі (більше схильні дівчата) та ґенезу мікроелементозу (суттєвіші порушення виявленні при комбінованому йодо- та залізодефіциті)
The relevance of the study is due to the prevalence of iodine and iron deficiency in Ukraine. Lack of iron in early childhood leads to a delay in language skills, a decrease of intelligence quotient (IQ), and learning ability. In adolescence, iron deficiency is accompanied by memory impairment and CNS adaptive capacities. Insufficient iodine content in the diet leads to the disorders of thyroid homeostasis, especially in childhood, which leads to the retention in the mental and physical development of children. More than 2/3 of children living in regions with environmental iodine deficiency, have intellectual disabilities (IQ is 10-15 points lower than peers without iodine deficiency). Taking into account the prevalence of iodine and iron deficiency in Ukraine, it is advisable to study their combined effect on the cognitive functions of school-aged children. The aim of the research is to study the effect of mild iodine deficiency and latent iron deficiency on the cognitive function of school-aged children
It is determined that deficiency of trace elements (iron and iodine) causes impaired cognitive functions, especially when their influence is combined. In children with mild iodine deficiency and latent iron deficiency there was determined a significant decrease of IQ in boys at 19% and in girls at 15% in primary school age, and in adolescents at 13% older school age as for similar control values. In this group of the studied there was found: a 37% decrease of work efficiency in boys, and at 48% in younger girls, and at 35% in older aged boys; a 32% decrease of the degree of work warming-up in girls; information processing speed at 46% in girls, at 29% stability of attention in boys and at 42% in girls aged 6-11 years as for similar control values. In the combined microelementosis the number of children with unstable exhaustion curve increases. The degree of impairment depends on the age (more sensitive younger children), gender (more sensitive girls) and genesis of microelementosis (more severe abnormalities were found in combined microelementosis)
Вільних прим. немає