Абуватфа, С. І. Х.
    Реалізація міжпредметних зв’язків при вивченні природничо-наукових дисциплін у закладах вищої медичної освіти [Текст] = Implementation of cross-curricular links in the study of natural science disciplines of higher medical institutions / С. І. Х. Абуватфа // Art of Medicine. - 2019. - N 4. - С. 141-144. - Бібліогр.: в кінці ст.


MeSH-головна:
МЕДИЦИНСКИЕ ИНСТИТУТЫ -- SCHOOLS, MEDICAL (организация и управление, тенденции)
МОДЕЛИ ОБУЧЕНИЯ -- MODELS, EDUCATIONAL
АНАТОМИЯ -- ANATOMY (обучение, тенденции)
БИОЛОГИЧЕСКИХ НАУК ДИСЦИПЛИНЫ -- BIOLOGICAL SCIENCE DISCIPLINES (обучение, организация и управление, тенденции)
Анотація: У статті порушено проблему реалізації міжпредметних зв’язків у процесі навчання природничо-наукових дисциплін у закладах вищої медичної освіти. Автором проаналізовано різні підходи науковців до визначення поняття «міжпредметні зв’язки» та їх реалізації у навчальних процесах різних закладів освіти. Основну увагу в роботі закцентовано на проблемі реалізації міжпредметних зв’язків у закладах вищої медичної освіти на сучасному етапі реформування медичної освіти. Стаття присвячена детальному аналізу реалізації міжпредметних зв’язків при вивченні природничо-наукових дисциплін на прикладі навчального предмету «Анатомія людини». Значну увагу приділено об’єктивним та суб’єктивним причинам важливості використання міжпредметних зв’язків під час практичних та лекційних занять: розбіжність у часі вивчення спорідненого матеріалу на заняттях з різних навчальних дисциплін; різне тлумачення одних і тих самих понять у різних навчальних предметах теоретичних та клінічних дисциплін тощо. Наведено варіанти використання міжпредметних зв’язків за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій: виконання віртуальних лабораторних робіт, проведення демонстрацій, застосування комп’ютерних симуляцій, віртуальних тренажерів, презентацій, відеофрагментів, медичних додатків, наукових електронних ресурсів тощо. На прикладі природничо-наукової дисципліни «Анатомія людини» розкрито поняття «дидактичний синтез», що здійснюється як на рівні змісту навчального матеріалу, так і на рівні методів, принципів, форм діяльності (наприклад, інтегровані лекції, практикуми, семінари). Розкрито особливості використання на різних етапах занять міжпредметних фрагментів, що сприяє синтезу знань і умінь з теоретичних та клінічних дисциплін; здатності інтегрувати базові знання задля створення фундаменту професійних компетентностей
The article deals with the problem of cross-curricular relations in the process of teaching natural sciences in higher medical institutions. The author analyzes different approaches of scientists to the definition of the concept of "cross-curricular links" and their implementation in the educational processes of different educational institutions. The main focus of the paper is on the problem of cross-curricular communication in higher education institutions at the current stage of medical education reforming. The article is devoted to a detailed analysis of the implementation of cross-curricular relations in the study of natural sciences on the example of the subject "Human Anatomy". Much attention has been paid to the objective and subjective reasons for the importance of using cross-curricular communication during practical and lecture lessons. Examples of cross-curricular communications using information and communication technologies are: working with virtual labs and demonstrations, computer simulations, virtual simulators, presentations, videos, medical applications, scientific electronic resources, and more. On the example of the natural science discipline "Human Anatomy" the author discloses the concept of "didactic synthesis", which is carried out both at the level of the content of educational material and at the level of methods, principles, and forms of activity (for example, integrated lectures, workshops, seminars). Cross-curricular links can be implemented in the training sessions in the form of fragments, or separate stages of the lesson, which solves a specific cognitive task that requires the synthesis of knowledge and skills from other disciplines
The author reveals the peculiarities of the use of interdisciplinary classes at different stages of the study, which promotes the synthesis of knowledge and skills in theoretical and clinical disciplines; the ability to integrate basic knowledge to create a foundation of professional competence. The author emphasizes that the teaching of natural science disciplines of higher medical education institutions should be carried out on an integrative basis: the cross-curricular links of educational material in theoretical and clinical disciplines should be considered as a didactic form of the general scientific principle of systematicity and should be carried out holistically – on methodological methods and organizational levels. The active introduction of cross-curricular links in the process of teaching medical students provides the formation of a comprehensive system of understanding of medical and biological processes for future doctors: comprehensive study of the same object in the lectures and practical classes of theoretical and clinical disciplines; involvement by different medical sciences the same theories and laws. Prospects for further research are to create methodological guidelines and recommendations on different topics of the discipline "Human Anatomy" to take into account cross-curricular links with other disciplines of higher medical education institutions to ensure the systematic knowledge of students
Вільних прим. немає