Психолого-педагогічні аспекти навчання у студентів медичного закладу вищої освіти з англійською мовою викладання [Текст] = Psychological and pedagogical aspects of education in medical university students with english language of teaching / І. О. Якубовська [та ін.]. - Електрон. текст. дані // Art of Medicine. - 2021. - N 1. - С. 142-149. - Бібліогр.: в кінці ст.


MeSH-головна:
ОБУЧЕНИЕ -- TEACHING (организация и управление, тенденции)
ПСИХОЛОГИЯ ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ -- PSYCHOLOGY, EDUCATIONAL (тенденции)
ОБРАЗОВАНИЕ МЕДИЦИНСКОЕ -- EDUCATION, MEDICAL (организация и управление, тенденции)
СПЕЦИАЛИСТЫ-ИНОСТРАНЦЫ -- FOREIGN PROFESSIONAL PERSONNEL (обучение, психология)
Анотація: Мета дослідження. Аналіз психологічних, методичних та якісних показників академічної освіти у навчанні англомовних студентів. Методи дослідження. Аналіз теоретичних напрацювань з досліджуваної проблеми та вибіркове скринінгове анонімне анкетування 82 студенів 5-го та 6-го курсів. Аналіз мотиваційної, психологічної, морально-етичної, комунікаційної, навчально-методичної складових, рівня самоорганізації у навчанні, самооцінювання знань з позиції студента. Результати. 67 % опитаних є мотивованими на навчання, знають свій потенціал, цілі і критично оцінюють досягнені результати. Для 82 % найбільш цінною формою навчання є практичне заняття. Для третини першорядним є психологічний клімат на занятті, професіоналізм викладача і його дружнє вимогливе ставлення. Більше половини шкодують, що не володіють українською мовою, що обмежує їх практичну роботу з пацієнтами. Фаховими компетенціями на рівні роботи лікаря загальної практики володіють 47,56 %. Опитані визнали, що 12 % не орієнтовані та не мотивовані на освітній процес навчання у медичному. Проте, навіть при недостатньому рівні володінні англійською мовою та при невисокому рівні базових знань, можна досягнути середнього і навіть високого рівня професійних знань. Визначальними є мотивація, наполегливість та активна взаємодія з тим, хто навчає. І навіть достатня базова підготовка та вхідні високі компетентності в англомовному спілкуванні при низькій мотивації не принесуть успіху в навчанні. Висновки. Результати дослідження враховані працівниками нашої кафедри, запроваджено ряд інновацій у 2020-2021 році. ІФНМУ має потенціал і можливості для розвитку освіти іноземних громадян на високому конкурентному рівні
The results of own research are cosidered, the purpose of which is the analysis of psychological, methodical and qualitative indicators of academic education, definition of the basic problems of training of foreigners and resources in increase of its efficiency at studying of "Internal medicine".
Theoretical: analysis, synthesis, generalization of theoretical developments on the researched problem; empirical: sample screening study by anonymous author’s questionnaire. A sample of empirical research conducted in 2018−2019, amounted to 82 5th and 6th year students. The motivational, psychological, moral and ethical, communication, educational and methodological component, the level of self-organization in learning, self-assessment of knowledge from the standpoint of the student are analyzed. The questionnaire consisted of 22 questions, including 7 open. The motivation to join IFNMU in 65% was their own desire, in 13% it was decided by parents, in 15.8% they used the recommendations of friends who studied here before. 59% of respondents believed they had a sufficient basic level of knowledge. 9% had a low basic level of knowledge, 11% had thought that basic knowledge did not matter. Most English-speaking students are motivated to learn, know their potential, goals and critically evaluate the achieved results. For them, the practical orientation in mastering medicine is valuable, they need additional explanations, discussions and honing of practical skills. The main source of information for preparation for classes in 46.34% was the Internet content, the lecture is important only for 35.3% of respondents, unfortunately only 2.4% of respondents study by working on textbooks. 9.7% of students answered that the translation of the topic by a colleague is sufficient for learning, and 6.09% honestly admitted that they do not prepare for classes at all. For for the third part the psychological climate in the classroom, the professionalism of the teacher and his friendly demanding attitude are paramount. More than half regret that they do not speak Ukrainian well enough, which limits their ability to work with patients in practice. Creating Ukrainian-English professional phrase dictionaries, involving individual students in cooperation with medical practitioners can minimize this problem. Respondents admitted that 12% of students in 5-6 years of study are not focused and motivated by the educational process of learning in medical health care, do not have self-organization skills and are irresponsible
Дод.точки доступу:
Якубовська, І. О.
Ванджура, Я. Л.
Ванджура, І. Ю.
Волинський, Д. А.
Чурпій, І. К.

Вільних прим. немає