Adaptive capabilities of the body and aggressive personality manifestations of modern students at various stages of education in a higher education institution [] = Особливості адаптаційних можливостей організму та агресивних проявів особистості сучасних студентів на різних етапах навчання у закладі вищої освіти / N. V. Stoyan [та ін.] // Вісник морфології. - 2023. - Т. 29, № 1. - P25-34. - Bibliogr. at the end of the art.


MeSH-головна:
СТУДЕНТЫ МЕДИЦИНСКИХ УЧЕБНЫХ ЗАВЕДЕНИЙ -- STUDENTS, HEALTH OCCUPATIONS (психология)
ПСИХОФИЗИОЛОГИЯ -- PSYCHOPHYSIOLOGY (тенденции)
Анотація: The determination of the subsequent comprehensive assessment of the peculiarities of the course of adaptation processes, which are characteristic of modern student youth who acquire a certain profession, are closely related to the establishment of the regularities of the course of numerous adaptive mechanisms in the plane of implementation of psychophysiological, mental, and socio-psychological adaptation. The purpose of the work is to carry out a comprehensive hygienic assessment of the adaptation capabilities of the organism based on the definition of its social and psychological component and aggressive personality manifestations of modern students at various stages of education in a higher education institution. Scientific studies were conducted using questionnaires by Rogers and Diamond and Bass-Darky. 307 students, including 150 young women and 157 young men, who studied in the first, third and sixth years of the medical faculty were under supervision during the observation period. The analysis of the obtained data involved the application of descriptive statistics procedures based on the application of the statistical analysis program package “Statistica 6.1” (license number ВXXR901E245722FA). It was established that the highest level of expression of integral indicators of social and psychological adaptation of students, regardless of the time of study in a higher education institution, is characteristic of the characteristics of adaptation manifestations regarding the desire to dominate and accept others; at the same time, the lowest level of expression is for the characteristics of internality and therefore, determines the presence of pronounced signs of transformations of the adaptive content, which mark the tense course of the processes of social and psychological adaptation of students to the conditions of stay in a medical institution of higher education. It was found that among the overwhelming number of students who were studied, the indicators of aggressive personality manifestations exceed the values typical for normative age-sex indicators. This situation determines the need for the development of methods for a comprehensive assessment of the state of adaptive resources of the body of young men and women studying and scientific substantiation of health-preserving technologies, based on which measures of psychohygienic correction should take the leading place
Визначення комплексної оцінки особливостей перебігу адаптаційних процесів, котрі властиві для сучасної студентської молоді, що здобуває певний фах, тісно пов’язані зі встановленням закономірностей перебігу численних пристосувальних механізмів у площині реалізації психофізіологічної, психічної та соціально-психологічної адаптації. Метою роботи є здійснення комплексної гігієнічної оцінки особливостей адаптаційних можливостей організму на підставі визначення її соціально-психологічної складової та агресивних проявів особистості сучасних студентів на різних етапах навчання у закладі вищої освіти. Наукові дослідження проводили з використанням опитувальників Роджерса і Даймонда та Басса-Дарки. Під наглядом впродовж періоду спостережень знаходились 307 студентів, в тому числі 150 дівчат і 157 юнаків, які навчались на першому, третьому та шостому курсах медичного факультету. Аналіз отриманих даних передбачав застосування процедур описової статистики на підставі застосування пакету програм статистичного аналізу “Statistica 6.1” (ліцензійний № ВXXR901E245722FA). Встановлено, що найвищий рівень вираження інтегральних показників соціально-психологічної адаптації студентів, незалежно від часу навчання у закладі вищої освіти, властивий для характеристик адаптаційних проявів щодо прагнення до домінування та прийняття інших; разом із тим, найнижчий рівень вираження – для характеристик інтернальності і, отже, визначає наявність виражених ознак перетворень пристосувального змісту, які відзначають напружений перебіг процесів соціально-психологічної адаптації студентів до умов перебування у медичному закладі вищої освіти. Виявлено, що серед переважної кількості студентів, які досліджувались, показники агресивних проявів особистості перевищують значення, властиві для нормативних віково-статевих показників. Таке становище визначає потребу у розробленні методик комплексної оцінки стану адаптаційних ресурсів організму юнаків і дівчат, що навчаються, та наукового обґрунтування здоров’язберігаючих технологій, в основі яких провідне місце мають займати заходи психогігієнічної корекції
Дод.точки доступу:
Stoyan, N. V.
Ocheredko, O. M.
Korobchanskyi, V. O.
Bratkova, O. Yu.
Serebrennikova, O. A.

Вільних прим. немає