Особливості стану здоров’я та принципи профілактики психосоматичних і психологічних порушень в дітей шкільного віку із зони військового конфлікту [Текст] = Features of health and principles of preventing psychosomatic and psychological disorders in schoolchildren from the zone of military conflict / І. С. Лебець [та ін.] // Здоровье ребёнка. - 2018. - N 8. - С. 21-27. - Бібліогр.: в кінці ст.


MeSH-головна:
ШКОЛЬНИКИ -- SCHOOL STUDENTS
ЗДОРОВЬЯ СОСТОЯНИЯ ПОКАЗАТЕЛИ -- HEALTH STATUS INDICATORS
КОМБАТАНТНЫЕ РАССТРОЙСТВА -- COMBAT DISORDERS (патофизиология, профилактика и контроль, этиология)
СТРЕСС ПСИХОЛОГИЧЕСКИЙ -- STRESS, PSYCHOLOGICAL (профилактика и контроль, терапия, этиология)
МЕДИЦИНСКОЕ ВМЕШАТЕЛЬСТВО РАННЕЕ -- EARLY MEDICAL INTERVENTION (методы, тенденции)
Анотація: Удосконалення профілактики розвитку та прогресування психосоматичних захворювань, психологічних відхилень в дітей шкільного віку із зони військового конфлікту. Матеріали та методи. Проведено клініко-параклінічне обстеження 286 дітей шкільного віку, які мешкають на території Донецької і Луганської областей, та переселенців із цих зон. Для кількісного визначення рівня стресу використовували кардіоінтервалографію з подальшим аналізом варіабельності серцевого ритму. Психологічні особливості визначали з використанням таких методик: багатовимірної оцінки дитячої тривожності, внутрішньої картини здоров’я, тесту М. Люшера. Інтенсивність стрес-реалізуючих систем оцінювалась з урахуванням показників: кортизолу, адреналіну, норадреналіну, продуктів перекисного окислення ліпідів; стрес-лімітуючих систем: серотоніну, мелатоніну, відновленого глутатіону, активності глутатіонпероксидази та супероксиддисмутази. Результати. У роботі наведені особливості стану здоров’я дітей, характер психологічних відхилень з урахуванням дії психоемоційного стресу. Наведено відомості про дисбаланс показників стрес-регулюючих систем. Подано пропозиції стосовно медико-психологічного супроводу вищевказаного контингенту дітей. Висновки. Більшість дітей із зони збройного конфлікту мають підвищений рівень емоційного напруження, що провокує активацію стрес-регулюючих систем, вираженість якої залежить від інтенсивності стресу. Зазначене впливає на формування психологічних відхилень та особливостей стану здоров’я, що потребує вжиття заходів щодо попередження розвитку та загострень патології стосовно різних систем організму
To improve the prevention of the development and progression of psychosomatic diseases, psychological deviations in school-age children from the zone of military conflict was the purpose of our study. Materials and methods. A clinical and paraclinical survey was performed in 286 schoolchildren living in Donetsk and Luhansk regions, and immigrants from these places. Cardiointervalography was use to determine stress levels, followed by analysis of heart rate variability. Psychological features were study using following techniques: a multidimensional assessment of children’s anxiety, the internal picture of health, Lüscher test. The intensity of the stress-regulating systems was evaluated taking into account the indicators of cortisol, adrenaline, norepinephrine, lipid peroxidation products, serotonin, melatonin, reduced glutathione, glutathione peroxidase and superoxide dismutase activity. Results. The paper presents the features of the health status of children, the nature of psychological deviations, taking into account the level of psycoemotional stress. Data on the imbalance of stress-regulating system indicators are presented. Suggestions for medical and psychological support of these patients are given. Conclusions. Most children from the conflict zone have an increased level of emotional stress, which provokes the activation of stress-regulating systems. This affects the formation of psychological deviations and changes in health status, which makes it necessary to take measures for its prevention
Дод.точки доступу:
Лебець, І. С.
Ніконова, В. В.
Толмачова, С. Р.
Матковська, Т. М.
Кукуруза, Г. В.
Цирюлік, С. М.
Костенко, Т. П.
Диннік, В. А.
Кашкалда, Д. А.
Майоров, О. Ю.

Вільних прим. немає