Оцінка ефективності впровадження інтерактивного методу «Навчаючи - навчаюсь» у ФМК ІФНМУ [Текст] = Evaluation of the effectiveness of implementing the interactive method «Learning by teaching» at the PMC of IFNMU / О. І. Бульбук [та ін.]. - Електрон. текст. дані // Art of Medicine. - 2023. - N 4. - С. 185-189. - Бібліогр.: в кінці ст.


MeSH-головна:
МОДЕЛИ ОБУЧЕНИЯ -- MODELS, EDUCATIONAL
СТУДЕНТЫ -- STUDENTS (психология)
ИНТЕРАКТИВНЫЕ ОБУЧАЮЩИЕ СИСТЕМЫ -- INTERACTIVE TUTORIAL
СТАТИСТИЧЕСКАЯ ОБРАБОТКА ДАННЫХ -- DATA INTERPRETATION, STATISTICAL
Анотація: Інтерактивні методи навчання спрямовані на набуття високого рівня знань, самонавчання і самоорганізацію навчальної діяльності. Слово “інтерактив” (пер. з англійської “inter” – “взаємний”, “act” – діяти) означає взаємодіяти. У процесі навчання найбільш доцільно використання, в першу чергу, тих методів, при яких: в студентів розвивається бажання до творчої, продуктивної праці; студенти прагнуть до активних дій, досягають успіхів і мотивують власну поведінку; відпрацьовуються моделі поведінки, необхідні для успішної професійної діяльності. Для роботи в парах, у малих групах, використовують багато інтерактивних прийомів: «Коло ідей», «Акваріум», «Асоціація», «Мікрофон», «Навчаючи – навчаюсь», «Мозковий штурм» та ін. У фаховому медичному коледжі Івано-Франківського національного медичного університету успішно запроваджено інтерактивний метод «Навчаючи – навчаюсь», який дозволив максимально залучити студентів у освітнє середовище та виступити у ролі викладачів-інструкторів. Інтерактивний метод «Навчаючи – навчаюсь» отримав хороший відгук, згідно результатів опитування серед здобувачів освіти, оскільки проводився колегами старшокурсниками. Всі учасники по завершенню тренінгу відмітили важливість отриманих знань та навиків, високо оцінили інноваційну методику навчання, яка руйнує певні рамки між викладачем та студентом. Використання інтерактивних методів навчання у підготовці студентів є об’єктивною вимогою часу та однією з важливих умов якісної підготовки фахівців на сучасному етапі, проте, жодний з них нічого не вартує без практичної підготовки. Описаний метод дозволяє підвищити комунікацію та професійні вміння, нівелювати фрейми між викладачем і студентом та може якісно використовуватись у навчальному процесі. Дирекція коледжу планує й надалі розвивати цей інтерактивний метод навчання, оскільки це цікавий досвід для усіх: як для випускників, так і для першокурсників
Education is a dynamic process that needs constant improvement. The absence of modern teaching methods in medical education is a step backward, so their implementation in the educational environment today is of great importance. Traditional education is mostly focused on providing correct answers, while training primarily emphasizes questioning and exploration. In a training session, the instructor plays a crucial role as a facilitator (from the English word "facilitate" - to assist, facilitate, promote). They guide the activities and interactions of participants in learning the topic and achieving the goals of the training. In the Professional Medical College of Ivano-Frankivsk National Medical University, the interactive method «Learning by Teaching» has been successfully implemented in pedagogical practice, allowing students to be maximally involved in the educational environment and take on the role of instructor-teachers. In September 2022, at the initiative of the college management and with the support of the Department of Disaster Medicine and Military Medicine, 24-hour courses on pre-hospital care were conducted for 4th-year students majoring in Nursing (specialty 223). These courses included modern methods for stopping various types of bleeding, providing emergency assistance for pneumothorax, injuries of various degrees and origins, and conducting cardiopulmonary resuscitation. After completing the training, each fourth-year student received a certificate as a pre-hospital care instructor. The next step was conducting workshops and training sessions by student instructors for their junior colleagues. The training was conducted in two stages, one in each academic semester. The first stage included modern methods for stopping various types of bleeding, while the second focused on cardiopulmonary resuscitation. According to this methodology, over 350 students from the 1st to the 3rd year of various specialties, including Dentistry (221), Pharmacy, Industrial Pharmacy (226), and Nursing (223), received training. To illustrate, student instructors began the training by explaining certain aspects, techniques, and algorithms of performing various procedures, followed by practical demonstrations. Each student had the opportunity to reinforce their knowledge by practically using tourniquets, bandages, and conducting resuscitation procedures on modern mannequins, both independently and in pairs with a partner, which also improved their communication skills. The interactive method «Learning by Teaching» received positive feedback from students as it was conducted by their senior peers. All participants, upon completing the training, recognized the importance of the knowledge and skills acquired and highly appreciated the innovative teaching methodology, which breaks down certain boundaries between the teacher and the student. Conclusions: The use of innovative teaching methods in student preparation is an objective requirement of our time and one of the important conditions for the quality training of professionals in the modern era. However, none of these methods are effective without practical training. The described method allows for improved communication and professional skills, eliminates the boundaries between the teacher and the student, and can be effectively used in the educational process
Дод.точки доступу:
Бульбук, О. І.
Глов’як, В. Г.
Шулепа, С. Г.
Гвоздецька, Г. С.
Водославський, В. М.
Рипан, В. І.

Вільних прим. немає