Досвід проведення симуляційного навчання з використанням аватарів [Текст] = Experience of simulation training using avatars / І. В. Біцька [та ін.]. - Електрон. текст. дані // Art of Medicine. - 2024. - N 1. - С. 188-190. - Бібліогр.: в кінці ст.


MeSH-головна:
ОБРАЗОВАНИЕ ДИСТАНЦИОННОЕ -- EDUCATION, DISTANCE (методы, организация и управление, тенденции)
МОДЕЛИ АНАТОМИЧЕСКИЕ -- MODELS, ANATOMIC
ТЕЛА ЧЕЛОВЕКА ТРЕХМЕРНЫЕ ИЗОБРАЖЕНИЯ -- VISIBLE HUMAN PROJECTS
АБДОМИНОПЛАСТИКА -- ABDOMINOPLASTY (использование, методы, обучение, стандарты)
ОБРАЗОВАНИЕ И ПРАКТИЧЕСКОЕ ОБУЧЕНИЕ МЕДРАБОТНИКОВ -- EDUCATION, PUBLIC HEALTH PROFESSIONAL (методы, организация и управление, тенденции)
Анотація: Повномасштабна війна й пандемія коронавірусу показали, що інколи єдиним способом навчання та комунікації зі студентами є дистанційний вид роботи. Метою нашого дослідження було представити методику «аватар», або телесимуляцію як альтернативу традиційному навчанню в симуляційних кабінетах. Матеріали та методи. Методика «аватар» запропонована Центром клінічної симуляції Центру медичних освітніх технологій Ризького університету імені Страдіня. Суть методу полягає у такому. Є три камери: в кімнаті симуляції, де знаходиться аватар, роль якого виконує викладач, у викладача, який перевіряє правильність виконання симуляції, і в студента. Останній (студент), який перебуває дистанційно, через камеру дає команди аватару для виконання певної дії. Ще один викладач за іншою камерою або він також може бути в кімнаті симуляції, оцінює правильність виконання завдання. Відбувається комунікація через TEAMS між трьома учасниками. Результати та їх обговорення. Методика аватару була застосована для відпрацювання практичних навиків і проведення нескладних симуляційних сценаріїв в умовах дистанційного навчання зі студентами медичного факультету на модулі «Абдомінальна хірургія», а також із студентами сестринського відділення фахового медичного коледжу ІФНМУ на заняттях із дисципліни «Медсестринство в хірургії». Так, слухачі сестринського відділення відпрацьовували симуляційний сценарій зупинки кровотечі з верхньої кінцівки. Для студентів медичного факультету проводили симуляційний сценарій постановки діагнозу «гострий апендицит». Висновки. У певних ситуаціях (у цьому випадку повномаcштабна війна й карантин) дистанційне навчання є важливою та потрібною формою освітнього процесу навіть у медичних вузах. Віртуальна симуляція дозволяє розвинути клінічне мислення, технічні та мануальні навички, співпрацю з іншими спеціалістами, лідерські навички, комунікативні навики, вміння приймати рішення, брати на себе відповідальність, запам’ятовувати порядок дій, бути готовим до критичних ситуацій
We live in a time of challenges for society, such as full-scale war and the COVID-19 pandemic. These events changed many aspects of our lives, including deeply influencing the educational process in institutions of higher and professional pre-higher education. Over the past four years, there has been an active digitization of education at all levels, we conduct training in mixed and distance formats, and this presents us with new challenges, in particular, how to conduct simulation training with practice of practical skills and abilities in distance learning conditions. Тhe aim. The goal of our work was to present the avatar technique, or telesimulation, as an alternative to traditional training in simulation rooms. We believe that the described technique will be useful for practicing practical skills and simulation scenarios in various medical specialties, and even for conducting OSKI. Materials and methods. To ensure a full-fledged educational process at the Ivano-Frankivsk National Medical University (IFNMU) in remote mode, the platform of the IFNMU website and the Microsoft Teams teamwork center are used, as well as additional sources of communication and communication, namely Facebook, Instagram, Viber, Telegram. Information support is based on the use of "cloud" technology based on the Microsoft Office 365 system. The avatar technique was proposed by the Center for Clinical Simulation of the Center for Medical Educational Technologies of Riga University named after Stradin. The essence of the method is as follows. There are three cameras: in the simulation room, where there is an avatar, whose role is played by the teacher, the teacher, who checks the correctness of the simulation, and the student. A student who is located remotely through the camera gives commands to the avatar to perform a certain action. Another teacher behind another camera, or he may also be in the simulation room, evaluates the correctness of the task. There is communication through TEAMS between three participants. Results. The avatar technique was used to practice practical skills and conduct simple simulation scenarios in the conditions of distance learning with students of the medical faculty on the module "Abdominal surgery", as well as with students of the nursing department of the specialized medical college of IFNMU in classes on the discipline "Nursing in surgery". A simulation scenario of stopping bleeding from the upper extremity was worked out with the students of the nursing department. A simulation scenario of diagnosing acute appendicitis was conducted for students of the Faculty of Medicine. Despite the difficult situations, the full-scale war and the COVID-19 pandemic have turned society towards online learning and forced us to see the benefits of e-learning. It's time to introduce amazing innovations and digital developments into the educational process. Ed Tech standards make changes in the educational process: in training, assessment, certification, etc. This diversified the teaching methodology, interested both students and teachers, and made it multi-vector. Access to online tools has made it possible to take advantage of the time and location flexibility associated with online learning. Conclusions. In certain situations (in this case, full-scale war and quarantine), distance learning is an important and necessary form of the educational process, even in medical schools. Virtual simulation allows you to develop clinical thinking, technical and manual skills, cooperation with other specialists, leadership skills, communication skills, the ability to make decisions, take responsibility, remember the order of actions, and be ready for critical situations
Дод.точки доступу:
Біцька, І. В.
Гвоздецька, Г. С.
Бульбук, О. І.
Глов’як, В. Г.

Вільних прим. немає