Форма документа : Стаття із журналу
Шифр видання :
Автор(и) : Іващенко С. М.
Назва : Вплив режиму рухової активності студентів закладів вищої освіти на рівень їх ментального здоров’я
Місце публікування : Лікарська справа. Врачебное дело. - 2021. - № 1/2. - С. 57-61 (Шифр ЛУ2/2021/1/2)
Примітки : Бібліогр. в кінці ст.
MeSH-головна: КОГНИТИВНЫЙ РЕЗЕРВ -- COGNITIVE RESERVE
ДВИГАТЕЛЬНАЯ АКТИВНОСТЬ -- MOTOR ACTIVITY
СТУДЕНТЫ -- STUDENTS
Анотація: В статті наведено результати дослідження, спрямованого на вивчення впливу режиму рухової активності осіб молодого віку, які навчаються в закладах вищої освіти, на стан їх ментального здоров’я. Враховуючи те, що за визначенням Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ) значення терміну «Здоров’я людини» трактується як стан її повного фізичного, душевного та соціального благополуччя, ментальне здоров’я людини слід розуміти як невід’ємну частину здоров’я, яка визначається наступними показниками: 1) відсутністю патологічних змін в організмі; 2) спроможністю повноцінно виконувати фізіологічні функції; 3) стабільністю процесів взаємодії з фізичним і соціальним середовищем. За умов ментального здоров’я людина спроможна до адекватного реагування на стресові ситуації, продуктивної діяльності, та виконання певних соціальних функцій. Крім того, вона здатна до контролю власного емоційного стану, розвитку стосунків з іншими особами та засвоєння нових знань і практичних навичок. Навчання в закладах вищої освіти становить собою складний і відповідальний процес, пов’язаний з інтенсивним впливом на центральну нервову систему людини, тому контроль показників ментального здоров’я в ході навчального процесу в закладах вищої освіти є важливою умовою збереження ресурсу професійного здоров’я як викладачів, так і студентів. Більшу частину навчальної інформації студенти сприймають за допомогою зорового та слухового аналізаторів, тому динамічний контроль функціонального стану цих аналізаторів в процесі навчання у закладах вищої освіти є вкрай важливим. Перш за все, потрібно дослідити вихідний стан зорового і слухового аналізаторів перед початком процесу навчання. Для цього слід застосовувати спеціальні методики медичних досліджень і відповідне обладнання. Тих студентів, які мають певні відхилення у стані зорового або слухового аналізаторів (короткозорість, далекозорість, астигматизм, зниження слуху), слід взяти на особливий облік та періодично контролювати зміни у стані їх аналізаторів в ході навчального процесу. Для цих студентів необхідно встановити індивідуальний регламент зорових та слухових навантажень та постійно слідкувати за його суворим дотриманням. Крім того, для всіх студентів слід розробити індивідуальні алгоритми щоденної фізичної активності, тому що саме цей аспект функціональної активності людини відіграє важливу роль у підтримці оптимального стану її ментального здоров’я. Проведене дослідження показало, що розробка та впровадження у повсякденну діяльність закладів вищої освіти методик збереження ментального здоров’я студентів та стимуляції когнітивних функцій їх центральної нервової системи сприяють підвищенню якості підготовки спеціалістів та забезпечують їх спроможність до ефективної трудової діяльності за обраним фахом