Форма документа : Стаття із журналу
Шифр видання :
Автор(и) : Гур’єв С. О., Кушнір В. А., Гребенюк В. І., Волянський П. Б.
Назва : Оцінка клініко-епідеміологічної характеристики дорожньо- транспортної травми у дітей як медико-санітарний наслідок надзвичайної ситуації техногенного характеру
Паралельн. назви :Evaluation of the clinical and epidemiological characteristics of road traffic injuries in children as a medical and sanitary consequence of a man-made emergency
Місце публікування : Неонатологія, хірургія та перинатальна медицина. - 2023. - Т. 13, № 4. - С. 78-83 (Шифр НУ45/2023/13/4)
Примітки : Бібліогр.: в кінці ст.
MeSH-головна: ТРАНСПОРТНЫЕ СРЕДСТВА МОТОРНЫЕ -- MOTOR VEHICLES
БЕДСТВИЯ, АВАРИИ И КАТАСТРОФЫ -- DISASTERS
РАНЫ И ТРАВМЫ -- WOUNDS AND INJURIES
ДЕТИ -- CHILD
ПОДРОСТКИ -- ADOLESCENT
СОЦИАЛЬНЫЕ ПРОБЛЕМЫ -- SOCIAL PROBLEMS
СТАТИСТИЧЕСКАЯ ОБРАБОТКА ДАННЫХ -- DATA INTERPRETATION, STATISTICAL
Анотація: Однією з основних причин смертності у дітей є дорожньо-транспортна травма. В Україні така проблема є досить гострою внаслідок інфраструктурних та соціально-економічних факторів, а з початком повномасштабного російського вторгнення на територію України з лютого 2022 року ця проблема ще більше загострилась. Мета дослідження. Визначити та оцінити клініко-епідеміологічну характеристику дорожньо-транспортної травми (ДТТ) у дітей як медико-санітарного наслідку надзвичайної ситуації. Матеріал і методи дослідження. Дослідження грунтуються на вивченні та ретроспективному аналізі 259 випадків дорожньо-транспортної травми у дітей, що склало масив дослідження. Формування масиву проводилося методом беззворотньої рандомізації з 1671 постраждалихунаслідок дорожньо-транспортних пригод (ДТП), які отримали ДТТ в сільській та міській місцевості у 2018-2019 роках. Рандомізація відбувалася за ознакою дитячого віку 0-18 років. Питома вага дитячої ДТТ становила 15,50 % загального масиву постраждалих унаслідок ДТП. Обсяг масиву дослідження перевищує необхідний та достатній відповідно до закону великих чисел. Методами аналізу були параметричні, непараметричні методи статистичного аналізу, фрактерний аналіз, закони формальної логіки. Аналіз проводився за допомогою комп’ютерних технологій у системі Statistica. Дане дослідження проведено в рамках виконання дисертаційної роботи на тему «Дорожньо-транспортна травма (клініко-епідеміологічна, клініко-нозологічна характеристика, клінічні особливості перебігу травматичного процесу, принципи надання медичної допомоги)», затвердженої на Вченій раді ДЗ «Український науково-практичний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф МОЗ України» (протокол засідання Вченої ради № 6 від 15 грудня 2020року) з дотриманням умов Гельсінської декларації та схвалено комісією з біоетики ДЗ «Український науково-практичний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф МОЗ України» (протокол № 10 від 08 грудня 2020 року). Результати дослідження. В результаті дослідження встановлено, що в загальному масиві переважають особи чоловічої статі (хлопчики) - 52,33 %, а дівчат - 47,67 %. У загальному масиві це складає 12,79 %. У масиві тих, хто загинув, за питомою вагою переважають хлопчики - 81,82 %, а у масиві тих, хто вижив - дівчата (52,00 %). У масиві хлопчиків летальність становить 20,00 %, а у дівчаток - 4,88 %, тобто у хлопчиків ризик загинути у дорожньо- транспортній пригоді у 4 рази вищий, ніж у дівчаток. У загальному масиві дослідження за віковою ознакою найбільшу питому вагу мають діти віком 6-18 років (шкільний період) - 89,19 %, на другому місці - діти віком 3-6 років (дошкільний період), 9,27 %, а найменша питома вага -у дітей віком 0-3 роки (1,54 %). Найвища летальність зафіксована у віковій групі 0-3 роки - 25,00 %, найменша - у віковій групі 3-6 років, 12,50 %. За ознакою участі в русі в загальному масиві найбільша питома вага постраждалих дітей припадає на пасажирів чотириколісного транспорту - 46,51 %, на другому місці - діти- пішоходи з показником 37,21 %, найменшу питому вагу мають водії та пасажири двоколісного транспорту - 16,28 %. У масиві померлих більше половини займають пішоходи - 54,55 %. Летальність у масиві водіїв та пасажирів двоколісного транспорту становить 7,14 %, у пасажирів чотириколісного транспорту -10,00 %, а найвища - у пішоходів, 18,75 %. Висновки. Дорожньо-транспортна травма у дітей має певні клініко-епідеміологічні характеристики, що полягають в гендерних і вікових особливостях та участі в русі. У масиві постраждалих переважають хлопчики - 52,33 %, водночас встановлено суттєвий вплив гендерної ознаки на результат перебігу травматичного процесу, причому дівчата мають більший шанс на виживання. Вікова ознака має суттєвий вплив, як на виникнення ДТТ, так і на результат перебігу травматичного процесу. Найбільшу питому вагу серед травмованих мають діти 6-18років - 89,19 %. Найбільша летальність спостерігається у віковій групі 0-3 роки - 25,00 %. Участь в русі у дітей має сильний вплив, як на формування масиву постраждалих, так і на результат перебігу травматичного процесу. Найбільшу питому вагу мають пасажири чотириколісного транспорту - 46,51 % та пішоходи - 37,21 %. Найбільша летальність спостерігається у пішоходів -18,75 %. One of the main causes of death among children is road traffic injuries. In Ukraine, such a problem is quite acute due to infrastructural and socio-economic factors, and with the beginning of the full-scale invasion of the Russian Federation into the sovereign territory of Ukraine, this problem has become even more acute. The aim of the study is to determine and evaluate the clinical and epidemiological characteristics of traffic injuries among children as a medical and sanitary consequence of an emergency situation. Materials and methods. The study is based on the study and retrospective analysis of 259 cases of road traffic injuries in children, which formed the body of the study. The formation of the array was carried out by the method of irreversible randomization from 1,671 victims of road traffic accidents who received road traffic injuries in rural and urban areas in 2018-2019. Randomization was carried out according to the age of the child from 0 to 18 years. The specific gravity of children’s road traffic injuries was 15.50 % of the total number of road traffic accident victims. The scope of the research exceeds what is necessary and sufficient according to the law of large numbers. The methods of analysis were parametric, non-parametric methods of statistical analysis, fractal analysis, laws of formal logic. The analysis was carried out using computer technologies in the system Statistica. The study was conducted within the framework of the Doctoral Thesis «Road Traffic Accident (Clinical-Epidemiological, Clinical- Nosological Characteristics, Clinical Features of the Course of the Traumatic Process, Principles of Medical Care)», approved by the Academic Council of the «Ukrainian Scientific and Practical Center of Emergency Medical Aid and Disaster Medicine of the Ministry of Health of Ukraine» (Protocol of the Meeting of the Scientific Council No. 6, December 2020). of Emergency Medical Aid and Disaster Medicine of the Ministry of Health of Ukraine» (Minutes of the meeting of the Scientific Council No. 6 dated December 15, 2020) in accordance with the provisions of the Declaration of Helsinki and approved by the Bioethics Commission of the «Ukrainian Scientific and Practical Center of Emergency Medical Aid and Disaster Medicine of the Ministry of Health of Ukraine» (Minutes No. 10 dated December 8, 2020). Research results. As a result of the study, it was determined that the majority of the population is male (boys) - 52.33 %. Girls make up 47.67 %. This is 12.79 % of the total mass. In the mass of those who died, boys predominate by specific weight - 81.82 %, and in the mass of those who survived, girls predominate (52.00 %). The mortality rate for boys is 20.00 %, and for girls - 4.88 %, i. e. the risk of dying in a traffic accident is 4 times higher for boys than for girls. In the total body of research by age, children aged 6-18 years (school period) have the highest specific weight - 89.19 %, in second place - children aged 3-6 years (preschool period), 9.27 %, and the lowest specific weight - children aged 0-3 years (1.54 %). The highest mortality was recorded in the age group 0-3 years - 25.00 %, the lowest - in the age group 3-6 years, 12.50 %. According to the sign of participation in traffic in the total array, the largest specific weight of injured children falls on passengers of four-wheeled vehicles - 46.51 %, in second place - children-pedestrians with an indicator of 37.21 %, drivers and passengers of two-wheeled vehicles have the lowest specific weight - 16.28 %. Pedestrians account for more than half of the mass of the dead - 54.55 %. The fatality rate among drivers and passengers of two-wheeled vehicles is 7.14 %, among passengers of four-wheeled vehicles - 10.00 %, and the highest - among pedestrians - 18.75 %. Conclusions. Road traffic injuries in children have certain clinical and epidemiological characteristics, which consist in gender and age characteristics and participation in traffic. In the range of victims, boys predominate - 52.33 %, at the same time, a significant influence of sex on the outcome of the traumatic process has been established, and girls have a greater chance of survival. Age has a significant influence on both the occurrence of road traffic injury and the outcome of the traumatic process. Children aged 6-18 years have the highest specific weight among the injured - 89.19 %. The highest mortality is observed in the age group of 0-3 years - 25.00 %. Participation of children in road traffic has a strong influence both on the formation of the number of victims and on the outcome of the traumatic process. The largest specific weight has four-wheeled vehicle passengers - 46.51 % and pedestrians - 37.21 %. The highest mortality rate is observed among pedestrians - 18.75 %.
Дод.точки доступу:
Гур’єв, С. О.
Кушнір, В. А.
Гребенюк, В. І.
Волянський, П. Б.