Effect of Professor Kozyavkin method on hand function in children with cerebral palsy [Текст] / O. O. Kachmar [et al.] // Міжнародний неврологічний журнал. - 2020. - Т. 16, № 1. - С. 7-14. - Библиогр. в конце ст.


MeSH-главная:
ЦЕРЕБРАЛЬНЫЙ ПАРАЛИЧ -- CEREBRAL PALSY (реабилитация)
ДВИГАТЕЛЬНЫЕ НАВЫКИ -- MOTOR SKILLS (физиология)
РЕАБИЛИТАЦИЯ -- REHABILITATION (методы)
Аннотация: Impaired hand function is one of the key factors that restrict the ability of patients with cerebral palsy (CP) to perform everyday activities and self-care. Recent studies show effectiveness of intensive multicomponent methods of rehabilitation for improving hand function in children with CP. One of such methods is Intensive Neurophysiological Rehabilitation System, also known as Professor Kozyavkin method, a multicomponent system that combines various interventions into one intensive course. The aim of this study was to assess changes in hand function in children with CP after the two-week rehabilitation course by Kozyavkin method. Materials and methods. Thirty-two patients with bilateral spastic CP (aged 6–15 years, Manual Ability Classification System level I–III) have participated in the study. All patients underwent the two-week rehabilitation course by Kozyavkin method. Treatment lasted up to 5 hours per day and included physical therapy, occupational therapy, spinal manipulative technique, reflexotherapy, joint mobilization, computer game therapy, and other interventions. The primary outcome measure was Jebsen-Taylor hand function test and the secondary outcome measures were ABILHAND-Kids questionnaire, Box and Blocks test, and hand dynamometry. Results. Statistically significant improvement by 14.9 ± 38.0 seconds was observed during Jebsen-Taylor test for the dominant hand. Changes in Box and Blocks test were also statistically significant and were equal to 2.0 ± 3.7 points for dominant hand and 1.8 ± 2.8 points for non-dominant hand. Grip strength did not change; increase in ABILHAND-Kids score was not statistically significant. Conclusions. Hand function, particularly dexterity of both hands and unimanual functions of the dominant hand, had improved in children with cerebral palsy after the two-week treatment course by Kozyavkin method
Порушення функції руки є одним із факторів, що найбільш обмежують самообслуговування та виконання повсякденних дій пацієнтами із церебральним паралічем (ЦП). У дослідженнях останніх років продемонстровано ефективність інтенсивних багатокомпонентних методів реабілітації щодо покращення функції руки в дітей із ЦП. Одним iз таких методів є система інтенсивної нейрофізіологічної реабілітації, відома також як метод професора Козявкіна, — багатокомпонентна система, що поєднує різносторонні втручання в один інтенсивний курс. Метою цього дослідження було оцінити зміни функції руки в дітей із ЦП після двотижневого курсу реабілітації за методом Козявкіна. Матеріали та методи. У дослідженні брали участь 32 пацієнти віком 6–15 років зі спастичними формами ЦП (двостороннє ураження, I–III рівень за Системою класифікації функції руки). Усі пацієнти проходили двотижневий курс реабілітації за методом Козявкіна. Лікування тривало до 5 годин на день та складалося з фізичної терапії, ерготерапії, біомеханічної корекції хребта, рефлексотерапії, мобілізації суглобів, комп’ютерної ігротерапії та інших лікувальних впливів. Основним інструментом оцінки був тест функції руки Джебсена — Тейлора, а додатковими — опитувальник ABILHAND-kids, тест «Кубики в коробці» i динамометрія кисті. Результати. Статистично вірогідне покращення на 14,9 ± 38,0 секунди було виявлене при виконанні тесту Джебсена — Тейлора для домінантної руки. Зміни тесту «Кубики в коробці» також були статистично вірогідними та становили 2,0 ± 3,7 пункту для домінантної руки і 1,8 ± 2,8 пункту — для недомінантної. Сила руки не змінилася; підвищення оцінки за питальником ABILHAND-kids не було статистично вірогідним. Висновки. Після двотижневого курсу лікування за методом Козявкіна в дітей із церебральним паралічем покращилися функції руки, зокрема вправність обох рук та функціонування домінантної руки
Доп.точки доступа:
Kachmar, O. O.
Mysula, I. R.
Kushnir, A. D.
Fedchyshyn, B. Yu.
Melekh, N. V.

Свободных экз. нет