Вид документа : Статья из журнала
Шифр издания :
Автор(ы) : Vykhrushch A. V., Horpinich T. I., Smyla J.
Заглавие : Occupational prestige among high school students
Параллельн. заглавия :Престижність професій серед старшокласників
Место публикации : Медична освіта. - Тернопіль, 2019. - N 1. - С. 154-160 (Шифр МУ7/2019/1)
MeSH-главная: ОБРАЗОВАНИЕ -- EDUCATION
ШКОЛЬНИКИ -- SCHOOL STUDENTS
ПРОФЕССИИ ВЫБОР -- CAREER CHOICE
Аннотация: The aim of the work – to consider the historical peculiarities of the formation of career guidance system, to generalize foreign experience, in particular that of the USA, to identify the tendencies of professional choice of modern senior high school students, to investigate the prestige level of medical professions. The main body. The article analyzes the approaches to understanding the notion “career guidance” and investigates its historical development. Foreign experience in organizing the system of career guidance in relation to socio-economic conditions of a society has been studied. The role of the Minor Academy of Sciences, profile classes, specialized competitions in professional self-identification of future applicants has been proved. The main tendencies in the formation of the value system of senior high school students have been determined; certain aspects of career guidance in Ukraine and Poland have been specified. Conclusions. The research has proven that the system of career guidance in Ukraine and modern society in general requires the use of new approaches in response to globalization and informatization process. The study of the prestige of professions in the process of individual development, the creation of comparative characteristics of the value system of the youth in different countries, the impact of multicultural environment, the search for psychological and pedagogical laws of professional choice are the most actual issues of further scientific researchМета роботи – розглянути особливості становлення системи професійної орієнтації, узагальнити досвід зарубіжних країн, зокрема США, виявити тенденції професійного вибору сучасними старшокласниками, дослідити престижність професій медичного профілю. Основна частина. У статті проаналізовано підходи до розуміння поняття “професійна орієнтація”, досліджено його історичний розвиток. Вивчено зарубіжний досвід в організації системи професійної орієнтації у взаємозв’язку із соціально-економічними умовами суспільства. Доведено роль Малої академії наук, профільних класів, спеціалізованих конкурсів у професійному самовизначенні майбутніх абітурієнтів. З’ясовано головні тенденції у формуванні системи цінностей старшокласників з метою уточнення окремих аспектів профорієнтаційної роботи в Україні та Польщі. Висновки. Дослідження довело, що система професійної орієнтації в Україні та сучасному суспільстві загалом потребує використання нових підходів у відповідь на глобалізаційні та інформатизаційні процеси. Вивчення престижності професій у процесі індивідуального розвитку, створення порівняльних характеристик системи цінностей молоді різних країн, вплив полікультурного середовища, пошук психолого-педагогічних закономірностей професійного вибору є найбільш актуальними питаннями подальших наукових розвідок
Доп.точки доступа:
Horpinich, T. I.
Smyla, J.