Вид документа : Статья из журнала
Шифр издания :
Автор(ы) : Костюк І. Р., Костюк В. М., Кімак Г. Б.
Заглавие : Менеджмент практичного заняття "Захист історії хвороби" із предмету дитяча терапевтична стоматологія в умовах дистанційного навчання [Электронный ресурс]
Параллельн. заглавия :Management of the practical class "History of the disease defence" in the course of the children therapeutic dentistry subject under the conditions of distance learning
Место публикации : Art of Medicine. - 2022. - N 3. - С. 125-128 (Шифр АУ50/2022/3)
Вид и объем ресурса: Електрон. текст. дані
Примечания : Бібліогр.: в кінці ст.
MeSH-главная: ДЕТСКАЯ СТОМАТОЛОГИЯ -- PEDIATRIC DENTISTRY
ОБРАЗОВАНИЕ ДИСТАНЦИОННОЕ -- EDUCATION, DISTANCE
ИСТОРИЯ БОЛЕЗНИ -- MEDICAL RECORDS
МЕДИЦИНСКОЙ ПРАКТИКИ МЕНЕДЖМЕНТ -- PRACTICE MANAGEMENT
Аннотация: Кафедрою дитячої стоматології Івано-Франківського національного медичного університету було розроблено методику проведення захисту історії хвороби віртуального пацієнта, за якою ми пропонуємо проводити практичне заняття по захисту історії хвороби як ділову гру у вигляді конференції. Під час участі в ній кожний студент має змогу проявити себе як доповідач та як активний учасник. У 2020-2021 та 2021-2022 навчальних роках в умовах пандемії COVID-19 навчання проводиться дистанційно на платформі Teams або за змішаною формою. Таким чином, виникла потреба в розробці нових підходів до здійснення навчального процесу. Викладач заздалегідь роздає студентам теми для написання історії хвороби. Для підготовки роботи студентам рекомендується користуватися додатковими науковими джерелами та джерелами мережі інтернет. Історію хвороби студенти готують в електронному варіанті, дотримуючись схеми написання історії хвороби, яку можуть знайти на сайті кафедри. Готові історії хвороби мають бути надіслані викладачу на університетську електронну адресу або в чат платформи Teаms. Запропонована методика проведення практичного заняття «Захист історії хвороби» з дитячої терапевтичної стоматології в умовах дистанційного навчання у формі ділової гри - онлайн-конференції - спонукає студента до творчого підходу у вивченні цієї навчальної дисципліни, допомагає формувати клінічне мислення, розширює, поглиблює та систематизує одержані знання, виробляє навики професійного спілкування, медичної етики та деонтології, сприяє оволодінню комп’ютерними технологіями й викристалізовує майбутнього фахівця, здатного йти в ногу з вимогами часу та науково-технічним прогресомIn medical science, the complete replacement of traditional educational technology with new ones is, of course, impossible, because no new technology will replace the experience of communication between a doctor and a patient. However, we can use the time spent on students' self-isolation to study theoretical issues, analyze the results of additional research methods (for example, analysis of radiographs in dentistry), view photos of clinical cases from atlases, textbooks or clinical research articles, watch films about the process of implementing algorithms of practical skills, as well as, of course, to perform independent extracurricular work of students. Thus, the need to be directly in the classroom disappears, and the learning process can be carried out remotelyThere is an active search for opportunities to improve the quality of educational and methodological work to train a qualified specialist in the field of dentistry at the Department of Pediatric Dentistry of Ivano-Frankivsk National Medical University. With this aim the department staff has developed a method of defending the medical history of a virtual patient, according to which we propose to conduct a practical lesson on the medical history defense as a game in the form of a conference. During the lesson, each student has the opportunity to try himself/herself as a speaker and as an active participant. In the 2020-2021 and 2021-2022 academic years under the conditions of COVID-19 pandemic, training is conducted remotely on the Teams platform or in mixed form. Thus, there is a need to develop new approaches to the educational process. The teacher gives the students topics in advance to write a medical history. To prepare the work, students are recommended to use additional scientific sources and sources of the Internet. Students prepare a medical history in electronic form, following the scheme of writing a medical history, which can be found on the website of the department. Ready-made medical histories should be sent to the teacher on the university e-mail address or in the chat of the Teams platform. Prior to the first practical lesson «Defense of medical history», the teacher must comment on the students’ work to give grades for their writing. During this online lesson, the teacher announces to each student the suggestions for improving the medical history writing to be able to correct mistakes and refine the work if necessary for the oral part of the defense. The next class is actually performed in the form of an online conference, moderated by a teacher. As a result, the topic of the practical lesson «Defense of medical history» is given two marks: the first – for writing the paper, and the second – for its presentation and student participation in the conference, according to the scale of writing and defense of medical history. The proposed method of conducting a practical lesson «Defense of medical history» in pediatric therapeutic dentistry in the format of distance learning as an online conference encourages students to be creative in studying this discipline. It helps to form clinical thinking, expands, deepens and systematizes the acquired knowledge, develops skills of professional communication, medical ethics and deontology, promotes mastering of computer technologies and crystallizes the future specialist, who is able to keep up with the requirements of time and scientific and technological progress
Доп.точки доступа:
Костюк, В. М.
Кімак, Г. Б.