Вид документа : Статья из журнала
Шифр издания :
Автор(ы) : Perebyinis P. P., Kuzniak N. B.
Заглавие : Practical training of higher education learners in specialty stomatology at Bukovinian State Medical University
Параллельн. заглавия :Практична підготовка здобувачів вищої освіти за фахом «Стоматологія» Буковинського Державного Медичного Університету
Место публикации : Клінічна та експериментальна патологія. - 2023. - Т. 22, № 4. - С. 71-75 (Шифр КУ27/2023/22/4)
Примечания : Bibliogr. at the end of the art.
MeSH-главная: ОБРАЗОВАНИЕ МЕДИЦИНСКОЕ -- EDUCATION, MEDICAL
ОБРАЗОВАНИЕ ЗУБОВРАЧЕБНОЕ -- EDUCATION, DENTAL
ГРУППОВАЯ ПРАКТИКА СТОМАТОЛОГИЧЕСКАЯ -- GROUP PRACTICE, DENTAL
ОБУЧЕНИЕ ПО СПЕЦИАЛЬНЫМ ПРОГРАММАМ -- CURRICULUM
Аннотация: Considerable changes have taken place in the health care system of Ukraine. These processes produce a great influence on higher medical education, and therefore, it is significantly transforming. Comprehensive mastering of a substantial amount of practical skills, continuous advance of professional training quality is one of the important tasks at higher medical educational institutions. Training of a dentist involves practical training of essential common medical manipulations as well as special skills in diagnostics, prevention, and treatment of dental diseases.Objective structured clinical exam (OSCE) is a leading one in training of higher education learners in the field of dentistry. The exam stimulates learning and concentrates student attention on acquiring clinical competence, increases the quality of educational experience of those taking the exam. It provides validity and reliability of assessment, qualitative feedback relations with current assessment of knowledge and skills of students. Objective — to analyze the educational-professional program «Stomatology» and directions of its implementation among higher education learners at the departments of stomatology. Materials and methods. Analysis of the educational-professional program «Stomatology», psychological-pedagogical and methodological literature, materials of educational- methodological conferences, methodological work of the departments. To achieve the aim, to specijy the content and peculiarities of implementation of up-to-date pedagogical methods in the educational process the following theoretical methods of the research are applied: analysis, synthesis, generalization, comparison, and systematization. Conclusions. Implementation of the educational program 221 «Stomatology» at Bukovinian State Medical University is based on current scientific achievements of stomatology and dentistry aid system. The program considers special distinctive features in the development of the regional health care system under conditions of labor market transformation. Education is focused on a qualified practical dentistry training of learners by means of integration of international innovation educational technologies. OSCE produces a positive effect on the educational process, since it stimulates learning. The attention of learners is concentrated on mastering clinical competence. Student knowledge is assessed under conditions as close as possible to clinical ones. It helps accurate assessment of their skills and abilities necessary in professional work У системі охорони здоров 'я України відбулись значні зміни. Ці процеси мають великий вплив на вищу медичну освіту, і тому вона значно трансформується. Досконале опанування значним об'ємом практичних навичок, постійне підвищення якості професійної підготовки є одним із важливих завдань вищих медичних закладів освіти. Підготовка лікаря-стоматолога передбачає практичне відпрацювання необхідних для лікаря не тільки загальномедичних маніпуляцій, а й спеціальних навичок із діагностики, профілактики, лікування стоматологічних захворювань. Провідним у підготовці здобувачів вищої освіти за фахом «Стоматологія» є об’єктивний структурований клінічний іспит, який стимулює навчання і концентрує увагу студентів на набутті клінічних компетентностей, підвищує якість начального досвіду в осіб, що складають іспит, забезпечує валідність та надійність оцінювання, якісний зворотній зв 'язок при поточному оцінюванні знань та вмінь студентів. Мета дослідження - здійснити аналіз освітньо-професійної програми «Стоматологія» та напрямів її реалізації у здобувачів вищої освіти на кафедрах стоматологічного спрямування. Матеріал та методи. Аналіз освітньо-професійної програми «Стоматологія», психолого-педагогічної, методичної літератури, матеріалів навчально- методичних конференцій, методичної роботи кафедри. Для досягнення мети, уточнення сутності та особливостей використання сучасних педагогічних технологій в освітньому процесі застосовано теоретичні методи (аналіз, синтез, узагальнення, порівняння, систематизація). Висновки. 1. Реалізація освітньої програми 221 «Стоматологія» у БДМУ ґрунтується на сучасних наукових досягненнях стоматології та системи стоматологічної допомоги. У програмі враховано специфіку розвитку системи охорони здоров’я регіону в умовах трансформації ринку праці. Навчання зорієнтоване на кваліфіковану практичну стоматологічну підготовку здобувачів шляхом інтеграції міжнародних інноваційних освітніх технологій. 2. Об’єктивний структурований клінічний іспит позитивно впливає на освітній процес, оскільки стимулює навчання: увага здобувачів вищої освіти зосереджена на набутті клінічних компетентностей. 3. Знання студентів оцінюються в умовах, максимально наближених до клінічних, які допомагають найбільш точно оцінити їхні вміння і навички, необхідні у професійній діяльності
Доп.точки доступа:
Kuzniak, N. B.