Головна Спрощенний режим Відео-інструкція Опис
Авторизація
Прізвище
Пароль
 

Бази даних


Періодичні видання- результати пошуку

Вид пошуку

Зона пошуку
Формат представлення знайдених документів:
повнийінформаційнийкороткий
Відсортувати знайдені документи за:
авторомназвоюроком виданнятипом документа
Пошуковий запит: (<.>A=Sotnikova-Meleshkina, Zh. V.$<.>)
Загальна кількість знайдених документів : 6
Показані документи з 1 по 6
1.
Шифр: ВУ45/2020/38
   Журнал

Biomedical and Biosocial Anthropology. - Періодичність не визначена
2020р. № 38
Зміст:
Chorna, V. V. Assessment of the quality of medical services to relatives of the mentally ill who are in inpatient treatment / V. V. Chorna [та ін.]. - С.5-11. - Bibliogr. at the end of the art.
Інші автори: Makhniuk V. M., Khliestova S. S., Gumeniuk N. I.
Kaskova, L. F. Features of the dental status of the Nogais who lived on the territory of Ukraine in the 15th century / L. F. Kaskova [та ін.]. - С.12-16. - Bibliogr. at the end of the art.
Інші автори: Yanko N. V., Kulai О. O., Chupryna L. F., Artemyev A. V.
Kostiuk, О. H. Development of a method for serial intravesical administration of drugs in experiment / О. H. Kostiuk [та ін.]. - С.17-23. - Bibliogr. at the end of the art.
Інші автори: Hodovan N. L., Taran I. V., Mashevska О. V., Grebeniuk D. I.
Serheta, I. V. Features of social-psychological adaptation of girls and boys 15-17 years during the study period in senior classes of the modern school / I. V. Serheta [та ін.]. - С.24-29. - Bibliogr. at the end of the art.
Інші автори: Bratkova О. V., Drezhenkova I. L., Cherkasova L. A., Dzevulska I. V.
Selskyy, P. R. Structural changes in skeletal muscles of the hind limbs of rats in acute ischemia-reperfusion and its correction by carbacetam, detected by polarization microscopy / P. R. Selskyy, T. O. Veresiuk. - С.30-35. - Bibliogr. at the end of the art.
Soboh, J. S. Correlations of linear sizes of molars with cephalometric indicators of practically healthy men of the southern region of Ukraine / J. S. Soboh [та ін.]. - С.36-46. - Bibliogr. at the end of the art.
Інші автори: Cherkasova O. V., Gunas V. I., Babych L. V., Kotsyura О. O.
Redka, I. V. Prenosological screening of autonomic regulatory systems tension in secondary school students / I. V. Redka [та ін.]. - С.47-53. - Bibliogr. at the end of the art.
Інші автори: Danylenko H. M., Sotnikova-Meleshkina Zh. V., Mikhalchuk O. Ya.
Antoniuk, Ya. O. The role of the brain natriuretic peptide gene polymorphism in the diagnostic use of the biomarker in myocardial dysfunction in men, residents of Podillya with comorbid essential hypertension and type 2 diabetes mellitus / Ya. O. Antoniuk [та ін.]. - С.54-60. - Bibliogr. at the end of the art.
Інші автори: Gumeniuk A. F., Sakovych О. O., Zhebel V. M.
Kryvovyaz, Yu. General clinical and anthropometric parameters in patients with type 1 diabetes / Yu. Kryvovyaz. - С.61-68. - Bibliogr. at the end of the art.
Maryenko, N. I. Fractal dimension of the cortex and white matter of human cerebellum (magnetic resonance imaging study) / N. I. Maryenko, O. Yu. Stepanenko. - С.69-74. - Bibliogr. at the end of the art.
Є примірники у відділах: всього 1
Вільні: 1

Знайти схожі
Перейти до описів статей

2.


   
    Prenosological screening of autonomic regulatory systems tension in secondary school students [Текст] = Донозологічний скринінг напруги вегетативних регуляторних систем у учнів загальноосвітніх шкіл / I. V. Redka [та ін.] // Biomedical and Biosocial Anthropology. - 2020. - № 38. - С. 47-53. - Bibliogr. at the end of the art.


MeSH-головна:
ШКОЛЬНИКИ -- SCHOOL STUDENTS
НЕРВНАЯ СИСТЕМА ВЕГЕТАТИВНАЯ -- AUTONOMIC NERVOUS SYSTEM (физиология)
НЕРВНАЯ СИСТЕМА ЦЕНТРАЛЬНАЯ -- CENTRAL NERVOUS SYSTEM (физиология)
СЕРДЕЧНЫХ СОКРАЩЕНИЙ ЧАСТОТА -- HEART RATE
СТРЕСС ПСИХОЛОГИЧЕСКИЙ -- STRESS, PSYCHOLOGICAL
ПОДРОСТКИ -- ADOLESCENT (физиология)
Анотація: Adolescence is characterized by increased reactivity to stress factors, among the sources of which the educational environment plays a significant role. The content of education and educational process organization, as well as interpersonal relationships, is the predominant stress factors of the educational environment. In the context of education reform, new pedagogical projects are being introduced, in particular, on the basis of meritocratic education, providing for the intensification of the educational process. It may affect the state of the autonomic regulatory systems of students. The purpose of the research is to study the activity level of autonomic regulatory systems among students of secondary school, who are studying in meritocratic and traditional gymnasium education systems. The study involved 60 students: 42 studied in meritocratic system (19 in SG-1, 23 in SG-2), and 18 in traditional system (SG-3). Heart rate variability (HRV) was used as a physiological marker of stress. ECG was recorded during 5 minutes in a darkened room in a rest state with closed eyes in a sitting position at the 5th, 6th and 7th grades. Intergroup comparisons of HRV parameters were carried out according to the Mann-Whitney, Kruskell-Wallis, Dunnett criteria, and the φ-criterion of the angular Fisher transformation. Differences were considered significant at р≤0.05. In the 6th grade, there was a tendency (0.05р≤0.07) to lower values of Mean, SDNN, TR, ΔX, RMSSD, pNN50 among students in meritocratic system compared to the traditional one. However, this trend reached the level of statistical significance in the students of SG-1 compared to the control (SG-3). In meritocratic education different student groups differed in the level of school stress in 6th and 7th grades. Students in SG-1, compared to SG-2, characterized by lower values % HF, HFn, pNN50 against the background of higher values of % LF, LFn, LF/HF, IC, CC1, CC0. Thus, a higher level of school-based stress in conditions of meritocratic education is determined not so much by the intensification of the educational process as by social factors of the educational environment and/or individual typological traits of students
Дод.точки доступу:
Redka, I. V.
Danylenko, H. M.
Sotnikova-Meleshkina, Zh. V.
Mikhalchuk, O. Ya.

Вільних прим. немає

Знайти схожі

3.
Шифр: ВУ8/2020/26/4
   Журнал

Вісник морфології
2020р. Т. 26 № 4
Зміст:
Plevinskis, P. V. Forensic medical evaluation of dental-jaw injuries in cases of traffic accidents / P. V. Plevinskis [та ін.]. - С.5-10. - Bibliogr. at the end of the art.
Інші автори: Mishalov V. D., Kozlov S. V., Kozan N. M., Dunayev O. V.
Parkhomenko, K. Yu. Positive trend of Ukrainian surgeons’ attitude to simultaneous operations: analysis of survey results / K. Yu. Parkhomenko [та ін.]. - С.11-15. - Bibliogr. at the end of the art.
Інші автори: Boiko V. V., Kalinkina N. V., Drozdova A. G.
Dmytrenko, S. V. Features of longitudinal and transverse body sizes in men with various forms of eczema / S. V. Dmytrenko [та ін.]. - С.16-21. - Bibliogr. at the end of the art.
Інші автори: Al-Omary Ala’a Osama Ahmad, Dzevulska I. V., Skoruk R. V., Gunas I. V.
Kostiuk, O. H. Dynamics of morphological changes in the heart of rats after serial systemic administration of Doxorubicin / O. H. Kostiuk [та ін.]. - С.22-29. - Bibliogr. at the end of the art.
Інші автори: Hodovan N. L., Gormash P. P., Taran I. V., Grebeniuk D. I., Mashevska O. V.
Sotnikova-Meleshkina, Zh. V. The structure of morbidity of secondary school children / Zh. V. Sotnikova-Meleshkina. - С.30-35. - Bibliogr. at the end of the art.
Nevhadovska, P. M. Anatomo-functional characteristics of the pelvic organs in women with habitual miscarriage and chronic endometritis / P. M. Nevhadovska [та ін.]. - С.36-41. - Bibliogr. at the end of the art.
Інші автори: Chechuga S. B., Nochvina E. A., Dzis N. P.
Popko, S. S. Morphometric characteristics of distal airways of guinea pigs sensitized with ovalbumin / S. S. Popko, V. M. Evtushenko. - С.42-47. - Bibliogr. at the end of the art.
Kostylenko, Y. P. Morphological condition of the pulp of intact and affected by caries third molars / Y. P. Kostylenko [та ін.]. - С.48-54. - Bibliogr. at the end of the art.
Інші автори: Talash R. V., Bilash S. M., Boyko I. V., Bukhanchenko O. P., Ivanytska O. S.
Chekanova, I. V. General craniometric characteristics of linear parameters of the middle cranial fossa of a mature person / I. V. Chekanova [та ін.]. - С.55-61. - Bibliogr. at the end of the art.
Інші автори: Vovk O. Yu., Ikramov V. B., Dubina S. O.
Obadeh, Bassam Abdel-Rahman Al-Qaraleh. Peculiarities of girth body sizes in men with mild and severe psoriasis course / Bassam Abdel-Rahman Al-Qaraleh Obadeh [та ін.]. - С.62-67. - Bibliogr. at the end of the art.
Інші автори: Dmytrenko S. V., Shayuk A. V., Gunas I. V., Prokopenko S. V.
Є примірники у відділах: всього 1
Вільні: 1

Знайти схожі
Перейти до описів статей

4.


    Sotnikova-Meleshkina, Zh. V.
    The structure of morbidity of secondary school children [] = Структура патологічної ураженості дітей середнього шкільного віку / Zh. V. Sotnikova-Meleshkina // Вісник морфології. - 2020. - Т. 26, № 4. - С. 30-35. - Bibliogr. at the end of the art.


MeSH-головна:
ШКОЛЬНИКИ -- SCHOOL STUDENTS
ЗАБОЛЕВАЕМОСТЬ, ЧАСТОТА СЛУЧАЕВ -- PREVALENCE
ПОЛОВАЯ ДИФФЕРЕНЦИАЦИЯ -- SEX DIFFERENTIATION
ДИАГРАММЫ -- CHARTS
ЭНДОКРИННОЙ СИСТЕМЫ БОЛЕЗНИ -- ENDOCRINE SYSTEM DISEASES (диагностика, патофизиология, этиология)
ЗРЕНИЯ РАССТРОЙСТВА -- VISION DISORDERS (патофизиология, этиология)
Анотація: Intensification of the educational process is one of the risk factors for increasing the prevalence of morphofunctional disorders, acute and chronic somatic morbidity, mental and behavioral disorders, maladaptation syndrome. Many researchers have found a negative chronological dynamics of school health and a high incidence among secondary school students. The purpose of the study is a comparative analysis of the structure and dynamics of morbidity of children during secondary school. The study involved more than 266 students of secondary schools aged 10 to 14 years. The state of health was assessed according to preventive medical examinations conducted by specialists of the Institute of Child and Adolescent Health of the National Academy of Medical Sciences of Ukraine with the informed consent of parents and according to the bioethical norms of the Helsinki Declaration (as amended in 2013). Statistical data processing was performed using the licensed package SPSS Statistic v.20 using Student’s t test. The highest level of morbidity was found in diseases of the endocrine system (468.4±39.7‰), the organ of vision and the appendix (322.8±37.2‰), the circulatory system (310.1±36.8‰) and respiration (303.8±36.6‰). Among girls, endocrine (520.7±57.7‰) and ophthalmological pathology (386.7±56.2‰) were more often registered, and among boys – mental and behavioral disorders (168.7±39.9‰; p0.05). During the training, negative dynamics was determined for diseases of the endocrine system (due to a probable increase in their number among boys, at p0.05), diseases of the digestive system, eye and appendages due to decreased visual acuity (p0.01). In the structure of endocrine pathology, 60% were thyroid diseases in both sexes, and the prevalence of grade 1 obesity was higher among boys (p0.05). Mental and behavioral disorders were mainly represented by disorders of activity and attention in adolescent boys, sleep disorders – in girls; hyperkinetic behavioral disorders – in both sex groups. Gender features in the structure and dynamics of morbidity of secondary school students to a greater extent in diseases of the endocrine system, eye and appendix with a general negative tendency to increase the prevalence of these groups of diseases
Інтенсифікація навчального процесу є одним із чинників ризику збільшення розповсюдженості морфофункціональних відхилень, гострої та хронічної соматичної захворюваності, розладів психіки та поведінки, синдрому дезадаптації. Багатьма дослідниками встановлено негативну хронодинаміку стану здоров’я школярів та високий рівень захворюваності серед учнів середнього шкільного віку. Мета дослідження – порівняльний аналіз структури та динаміки патологічної ураженості дітей у період навчання у базовій школі. У дослідженні прийняли участь 266 учнів закладів загальної середньої освіти віком від 10 до 14 років. Стан здоров’я оцінювали за даними профілактичних медичних оглядів, проведених фахівцями ДУ “Інститут охорони здоров’я дітей та підлітків НАМН України” за наявністю інформованої згоди батьків та згідно біоетичних норм Гельсинської декларації (у редакції 2013 р.). Статистичну обробку даних проведено за допомогою ліцензованого пакету SPSS Statistic v.20 з використанням критерію Стьюдента. Найвищий рівень патологічної ураженості був встановлений за хворобами ендокринної системи (468,4±39,7‰), органу зору та придаткового апарата (322,8±37,2‰), системи кровообігу (310,1±36,8‰) та дихання (303,8±36,6‰). Серед дівчат більш часто реєстрували ендокринну (520,7±57,7‰) та офтальмологічну патологію (386,7±56,2‰), а серед хлопців – розлади психіки та поведінки (168,7±39,9‰; р0,05). Протягом навчання визначена негативна динаміка щодо хвороб ендокринної системи (за рахунок вірогідного збільшення їх кількості серед хлопців, при р0,05), хвороб органів травлення, ока та придаткового апарату за рахунок зниження гостроти зору (р0,01). У структурі ендокринної патології 60% становили захворювання щитоподібної залози в обох статевих групах, а рівень розповсюдженості ожиріння 1 ступеня був вищим серед хлопців (р0,05). Розлади психіки та поведінки були представлені переважно порушеннями активності та уваги у хлопців-підлітків, розладами сну – у дівчат; гіперкінетичними розладами поведінки – в обох статевих групах. Встановлені статеві особливості у структурі та динаміці патологічної ураженості учнів середнього шкільного віку у більшому ступені за хворобами ендокринної системи, ока та придаткового апарату із загальною негативною тенденцією до зростання поширеності цих груп захворювань
Вільних прим. немає

Знайти схожі

5.
Шифр: ВУ8/2020/26/3
   Журнал

Вісник морфології
2020р. Т. 26 № 3
Зміст:
Antoniuk, Ya. O. Features of hemodynamics in the comorbid course of essential hypertension and type 2 diabetes in men, residents of Podillia, carriers of polymorphic variants of the brain natriuretic peptide gene / Ya. O. Antoniuk [та ін.]. - С.5-13. - Bibliogr. at the end of the art.
Інші автори: Pashkova Iu. P., Gumeniuk A .F., Sakovych O. O., Zhebel V. M.
Kryvoviaz, Yu. O. Features of the frequency of angio-, retino- and neuropathy, general clinical and anthropometric parameters in patients with type 1 diabetes with different levels of albumin in the urine depending on the level of cystatin C / Yu. O. Kryvoviaz [та ін.]. - С.14-23. - Bibliogr. at the end of the art.
Інші автори: Vernigorodskiy V. S., Dzevulska I. V., Shevchuk Yu. G., Zhuchenko P. S.
Hruzevskiy, O. A. The vaginal bacterial dysbiosis severity predicting model according to the normobiota index / O. A. Hruzevskiy, V. V. Minukhin. - С.24-30. - Bibliogr. at the end of the art.
Mateshuk-Vatseba, L. R. Morphometric study of angioarchitectonic under the effect of opioid (experimental study) / L. R. Mateshuk-Vatseba, U. Ye. Pidvalna, A. M. Bekesevych. - С.31-36. - Bibliogr. at the end of the art.
Prokopenko, O. S. Features of cephalometric parameters, which usually do not change during surgery and orthodontic interventions, in Ukrainian young men and women with orthognathic occlusion and different types and profiles of the face according to Schwarz A.M. / O. S. Prokopenko [та ін.]. - С.37-45. - Bibliogr. at the end of the art.
Інші автори: Beliaiev E. V., Dmitriev M. O., Cherkasova O. V., Skoruk R. V.
Sotnikova-Meleshkina, Zh. V. The state of vegetative regulatory systems of pupils with different academic performance / Zh. V. Sotnikova-Meleshkina, I. V. Redka, O. Ya. Mikhalchuk. - С.46-51. - Bibliogr. at the end of the art.
Ohinska, N. V. Micro- and submicroscopic changes of the cerebellar cortex 21 days after modeling the burn / N. V. Ohinska, Z. M. Nebesna, I. B. Getmanyuk. - С.52-57. - Bibliogr. at the end of the art.
Lytvynenko, M. V. Morphometric peculiarities of the cervix uteri in immunodeficiency states / M. V. Lytvynenko, V. V. Gargin. - С.58-63. - Bibliogr. at the end of the art.
Sukhodolia, A. I. Morphometric evaluation of features of remodelling of the venous bad of the limbs at experimental trophic ulcer and its correction / A. I. Sukhodolia [та ін.]. - С.64-68. - Bibliogr. at the end of the art.
Інші автори: Hnatjuk M. S., Krenyov K. Yu., Kolomiiets O. V.
Sirman, Ya. V. Changes in the asymmetric dimethylarginine and endothelial nitric oxide synthase levels in pathogenesis of experimental diabetic retinopathy / Ya. V. Sirman, I. V. Savytskyi, N. I. Preys. - С.69-74. - Bibliogr. at the end of the art.
Повний текст/зовнішній ресурс   (постраничный просмотр) : текст или завантажити  - 4.568 Mb
Є примірники у відділах: всього 1
Вільні: 1

Знайти схожі
Перейти до описів статей

6.


    Sotnikova-Meleshkina, Zh. V.
    The state of vegetative regulatory systems of pupils with different academic performance [] = Стан вегетативних регуляторних систем учнів з різною академічною успішністю / Zh. V. Sotnikova-Meleshkina, I. V. Redka, O. Ya. Mikhalchuk // Вісник морфології. - 2020. - Т. 26, № 3. - С. 46-51. - Bibliogr. at the end of the art.

Анотація: The transition to primary school requires pupils to adapt to new conditions of the educational environment, accompanied by the use of physiological reserves of the body. School stress can hinder the academic success of children and adolescents, creative solutions to complex and new problems, which, in turn, can lead to underestimation of abilities and underestimation of pupils self-esteem. Chronic exposure to academic stress can lead to school burnout and the formation of psychosomatic disorders. The aim of the study was to compare the functional state of autonomic regulatory systems among pupils with different levels of academic achievement. 60 children (10-13 years old) took part in the longitudinal study. The functional state of the autonomic regulatory systems was determined by analyzing 5-minute recordings of the electrocardiogram in a state of quiet wakefulness with eyes closed in a sitting position. Pupils were divided into 3 groups depending on the level of their academic performance, which was determined by the average score of 8 basic subjects. Statistical data processing was performed using the Mann-Whitney, Kraskell-Wallis, Dunnett, Fisher’s φ-test. Significant differences in heart rate variability (HRV) parameters depending on the level of academic achievement were found only in the 5th and 6th years of study, which reflected the different physiological cost of adaptation to primary school. The vegetative profile of pupils with academic performance lower than the average in the 5th year of study indicated overstrain of regulatory systems and fatigue. Among pupils with academic performance higher than the average in the 6th year of study 2.4 times more often than pupils with average academic performance, the optimal state of autonomic regulatory systems was observed (respectively, 46.2% and 19.1%, p≤0,05), and in the 7th year of study – 2.5 times compared to pupils with academic performance below average (respectively, 46.2% and 18.2%, p≤0.05), which may indicate a higher physiological price for adaptation to primary school pupils with academic performance below average. Fatigue and overexertion of the mechanisms of autonomic regulation are characteristic of pupils with academic performance below average, while pupils with academic performance above average had a high level of stress adaptive-compensatory mechanisms in the 6th year of study. The category of pupils with a level of academic performance below average should be assigned to the risk group in terms of the development of autonomic dysfunction and psychosomatic diseases
Перехід до основної школи вимагає адаптації учнів до нових умов освітнього середовища, що супроводжується використанням фізіологічних резервів організму. Шкільний стрес може перешкоджати академічній успішності дітей та підлітків, творчому вирішенню складних та нових проблем, що, відповідно, може призвести до недооцінки здібностей та заниження самооцінки школярів. Хронічний вплив академічного стресу може призвести до шкільного вигорання та формування психосоматичних розладів. Мета дослідження – порівняти функціональний стан вегетативних регуляторних систем серед учнів з різним рівнем академічної успішності. У лонгітудинальному дослідженні взяли участь 60 дітей (10-13 років). Функціональний стан вегетативних регулюючих систем визначали шляхом аналізу 5-хвилинних записів електрокардіограми у стані спокійного неспання з закритими очима в положенні сидячи. Учнів було розподілено на 3 групи у залежності від рівня їх академічної успішності, що визначався за середнім балом із 8 базових предметів. Статистична обробка даних проведена із використанням критеріїв Манна-Уітні, Краскелла-Уоліса, Даннета, φ-критерія Фішера. Достовірні відмінності за параметрами варіабельності серцевого ритму (ВСР) в залежності від рівня академічної успішності виявлені тільки на 5-му та 6-му роках навчання, що відображало різну фізіологічну ціну адаптації до основної школи. Вегетативний профіль учнів з академічною успішністю нижчою за середню на 5 році навчання вказував на перенапруження регуляторних систем та перевтомлення. Серед учнів з академічною успішністю вищою за середню на шостому році навчання у 2,4 рази частіше порівняно з учнями з середньою академічною успішністю спостерігався оптимальний стан вегетативних регуляторних систем (відповідно, 46,2% і 19,1%, р≤0,05), а на 7-му році навчання – у 2,5 рази порівняно з учнями з академічною успішністю нижчою за середню (відповідно, 46,2% і 18,2%, р≤0,05), що може свідчити про вищу фізіологічну ціну за адаптацію до основної школи учнів з академічною успішністю нижчою за середню. Перевтомлення та перенапруження механізмів вегетативної регуляції притаманно школярам з академічною успішністю нижчою за середню, тоді як у учнів з академічною успішністю вищою за середню спостерігався високий рівень напруження адаптаційно-компенсаторних механізмів на 6-му році навчання. Категорія учнів з рівнем академічної успішності нижчою за середню має бути віднесена до групи ризику з точки зору розвитку вегетативної дисфункції та психосоматичних захворювань
Дод.точки доступу:
Redka, I. V.
Mikhalchuk, O. Ya.

Вільних прим. немає

Знайти схожі

 
© Міжнародна Асоціація користувачів і розробників електронних бібліотек і нових інформаційних технологій
(Асоціація ЕБНІТ)