Главная Упрощенный режим Видео-инструкция Описание
Авторизация
Фамилия
Пароль
 

Базы данных


Периодические издания- результаты поиска

Вид поиска

Область поиска
в найденном
 Найдено в других БД:Книги (555)Редкие издания (99)
Формат представления найденных документов:
полный информационныйкраткий
Отсортировать найденные документы по:
авторузаглавиюгоду изданиятипу документа
Поисковый запрос: (<.>S=Анатомия<.>)
Общее количество найденных документов : 114
Показаны документы с 1 по 10
 1-10    11-20   21-30   31-40   41-50   51-60      
1.

Вид документа : Статья из журнала
Шифр издания :
Автор(ы) : Mandryk-Melnychuk M. V., Kotsur V. A., Biduchak A. S., Chornenka Zh. A.
Заглавие : Andreas Vesalius (1515-1564): at the crossroads of origination and formation of new principles of world perception
Место публикации : Лікарська справа. Врачебное дело. - 2018. - № 3/4. - С. 180-191 (Шифр ЛУ2/2018/3/4)
Примечания : Библиогр. в конце ст.
MeSH-главная: ИСТОРИЯ МЕДИЦИНЫ -- HISTORY OF MEDICINE
ИСТОРИЯ 16 ВЕКА -- HISTORY, 16TH CENTURY
АНАТОМИЯ -- ANATOMY
ИСТОРИЯ СРЕДНЕВЕКОВЬЯ -- HISTORY, MEDIEVAL
СУДЕБНАЯ ПАТОЛОГИЯ -- FORENSIC PATHOLOGY
Аннотация: The main stages of the personal and career ascent of one of the brightest representatives of the Middle Ages, the founder of the scientific direction in anatomy – Andreas Vesalius, are analyzed. His personality is viewed in the context of the formation of humanism ideas, discoveries that have changed the course of history, prominent representatives of the Renaissance, who influenced the formation of this outstanding personality. Return to the antiquity ideals, i.e. to the Renaissance humanistic principles, has been shown to open the opportunity for the establishment of a number of scientific centers and the concentration of real intellectuals of that time in them. The universalism of their thinking enabled the emergence of a new mentality and styles in art, painting, science. Andreas Vesalius, who grew up under the influence of these figures at the crossroads of the most progressive ideas of the epoch, belonged to such figures, and he himself became a great scientistПроаналізовано основні етапи особистісного та кар’єрного сходження одного з найяскравіших представників епохи середньовіччя, засновника наукового напряму анатомії Андреаса Везалія. Його постать розглянуто у контексті формування ідей гуманізму, відкриттів, які змінили хід історії, визначних представників Відродження, які вплинули на формування цієї непересічної особистості. Показано, що повернення до ідеалів античності. тобто принципів гуманізму в період ренесансу, відкрило можливість для заснування ряду наукових центрів та зосередження в них справжніх інтелектуалів того часу. Універсалізм їхнього мислення сприяв зародженню нової ментальності і стилів у мистецтві, живопису, відкриттів у різних галузях наук, зокрема в медицині, біології та хімії. До таких постатей належав і Андреас Везалій, який зростав під впливом цих постатей, на перехресті найпрогресивніших ідей епохи і сам став одним з тих, хто створив фундамент для формування наукової анатомії і сучасної медицини взагалі
Найти похожие

2.

Вид документа : Статья из журнала
Шифр издания :
Заглавие : Professor Cherkasov Viktor Gavrylovych
Место публикации : Вісник морфології. - 2020. - Т. 26, № 2. - С. 74 (Шифр ВУ8/2020/26/2)
MeSH-главная: МЕДИЦИНСКИЕ УЧЕБНЫЕ ЗАВЕДЕНИЯ -- SCHOOLS, HEALTH OCCUPATIONS
ПРЕПОДАВАТЕЛЬСКИЙ СОСТАВ МЕДИЦИНСКИХ УЧЕБНЫХ УЧРЕЖДЕНИЙ -- FACULTY, MEDICAL
АНАТОМИЯ -- ANATOMY
Найти похожие

3.

Вид документа : Статья из журнала
Шифр издания :
Автор(ы) : Savaryn T. V., Prokop I. A., Makovska O. A.
Заглавие : Synonymy in anatomical terminology
Параллельн. заглавия :Синонімія в анатомічній термінології
Место публикации : Медична освіта. - Тернопіль, 2021. - N 3. - С. 142-147 (Шифр МУ7/2021/3)
MeSH-главная: ТЕРМИНОЛОГИЯ -- TERMINOLOGY
МЕДИЦИНСКАЯ ТЕРМИНОЛОГИЯ СИСТЕМАТИЗИРОВАННАЯ -- SYSTEMATIZED NOMENCLATURE OF MEDICINE
АНАТОМИЯ -- ANATOMY
Аннотация: The article addresses the issue of studying noun and adjective synonymy in the Latin anatomical terminology. Different views on the problem of noun and adjective synonymic relations in the anatomical terminology are considered. The complex of Latin nouns-synonyms, their signs and functional specifics are described. Latin terminological units are divided into three groups:1) absolute synonyms; 2) synonyms of varying compatibility; 3) quasi-synonyms. Group 1 includes absolute synonyms which have appeared due to the revision of anatomical nomenclature and are of the similar semantic meaning. Group 2 – nouns, often terminological pairs, having different compatibility in the anatomical terminology. The most numerous Group 3 includes the so-called quasi-synonyms – terms of similar meaning intended for differentiation of various anatomical notions. Meanwhile, it has been found that the signs of Latin quasi-synonyms differentiation in the anatomical terminology may vary greatly and contain an indication on the shape of an object, type of tissue, morphological similarity, object location, etc. Most often used synonymic adjectives are analysed. They have been found to belong to Group 2 of the classification above, since the choice of the term-adjective most commonly depends on the compatibility, that is on the noun it is related toСтаття присвячена питанню вивчення синонімії іменників і прикметників в анатомічній термінології латинської мови. У роботі розглянуто погляди дослідників на проблему синонімічних відношень іменників та прикметників в анатомічній термінології. Описано сукупність іменників-синонімів латинської мови, їх ознаки й особливості функціонування. У дослідженні латинські термінологічні одиниці поділено на три групи: 1) абсолютні синоніми; 2) синоніми, що мають різну сполучуваність; 3) квазісиноніми. До першої групи увійшли абсолютні синоніми, які зʼявилися внаслідок перегляду анатомічної номенклатури і мають однакове смислове значення. Другу групу складають іменники, часто це термінологічні пари, які в анатомічній термінології мають різну сполучуваність. Третя найчисленніша група включає в себе так звані квазісиноніми, тобто терміни з подібним значенням, призначені для диференціації різних анатомічних понять. При цьому встановлено, що ознаки розрізнення латинських квазісинонімів в анатомічній термінології можуть бути дуже різні і можуть містити вказівку на форму обʼєкта, характер тканини, морфологічну схожість, місце розташування обʼєкта та ін. Проаналізовано найбільш уживані синоніми-прикметники. Встановлено, що всі вони можуть бути включені до другої групи наведеної вище класифікації, оскільки вибір терміна-прикметника залежить найчастіше від сполучуваності, тобто від іменника, до якого він відноситься.
Найти похожие

4.

Вид документа : Статья из журнала
Шифр издания :
Автор(ы) : Абуватфа С. І. Х.
Заглавие : Реалізація міжпредметних зв’язків при вивченні природничо-наукових дисциплін у закладах вищої медичної освіти
Параллельн. заглавия :Implementation of cross-curricular links in the study of natural science disciplines of higher medical institutions
Место публикации : Art of Medicine. - 2019. - N 4. - С. 141-144 (Шифр АУ50/2019/4)
Примечания : Бібліогр.: в кінці ст.
MeSH-главная: МЕДИЦИНСКИЕ ИНСТИТУТЫ -- SCHOOLS, MEDICAL
МОДЕЛИ ОБУЧЕНИЯ -- MODELS, EDUCATIONAL
АНАТОМИЯ -- ANATOMY
БИОЛОГИЧЕСКИХ НАУК ДИСЦИПЛИНЫ -- BIOLOGICAL SCIENCE DISCIPLINES
Аннотация: У статті порушено проблему реалізації міжпредметних зв’язків у процесі навчання природничо-наукових дисциплін у закладах вищої медичної освіти. Автором проаналізовано різні підходи науковців до визначення поняття «міжпредметні зв’язки» та їх реалізації у навчальних процесах різних закладів освіти. Основну увагу в роботі закцентовано на проблемі реалізації міжпредметних зв’язків у закладах вищої медичної освіти на сучасному етапі реформування медичної освіти. Стаття присвячена детальному аналізу реалізації міжпредметних зв’язків при вивченні природничо-наукових дисциплін на прикладі навчального предмету «Анатомія людини». Значну увагу приділено об’єктивним та суб’єктивним причинам важливості використання міжпредметних зв’язків під час практичних та лекційних занять: розбіжність у часі вивчення спорідненого матеріалу на заняттях з різних навчальних дисциплін; різне тлумачення одних і тих самих понять у різних навчальних предметах теоретичних та клінічних дисциплін тощо. Наведено варіанти використання міжпредметних зв’язків за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій: виконання віртуальних лабораторних робіт, проведення демонстрацій, застосування комп’ютерних симуляцій, віртуальних тренажерів, презентацій, відеофрагментів, медичних додатків, наукових електронних ресурсів тощо. На прикладі природничо-наукової дисципліни «Анатомія людини» розкрито поняття «дидактичний синтез», що здійснюється як на рівні змісту навчального матеріалу, так і на рівні методів, принципів, форм діяльності (наприклад, інтегровані лекції, практикуми, семінари). Розкрито особливості використання на різних етапах занять міжпредметних фрагментів, що сприяє синтезу знань і умінь з теоретичних та клінічних дисциплін; здатності інтегрувати базові знання задля створення фундаменту професійних компетентностейThe article deals with the problem of cross-curricular relations in the process of teaching natural sciences in higher medical institutions. The author analyzes different approaches of scientists to the definition of the concept of "cross-curricular links" and their implementation in the educational processes of different educational institutions. The main focus of the paper is on the problem of cross-curricular communication in higher education institutions at the current stage of medical education reforming. The article is devoted to a detailed analysis of the implementation of cross-curricular relations in the study of natural sciences on the example of the subject "Human Anatomy". Much attention has been paid to the objective and subjective reasons for the importance of using cross-curricular communication during practical and lecture lessons. Examples of cross-curricular communications using information and communication technologies are: working with virtual labs and demonstrations, computer simulations, virtual simulators, presentations, videos, medical applications, scientific electronic resources, and more. On the example of the natural science discipline "Human Anatomy" the author discloses the concept of "didactic synthesis", which is carried out both at the level of the content of educational material and at the level of methods, principles, and forms of activity (for example, integrated lectures, workshops, seminars). Cross-curricular links can be implemented in the training sessions in the form of fragments, or separate stages of the lesson, which solves a specific cognitive task that requires the synthesis of knowledge and skills from other disciplinesThe author reveals the peculiarities of the use of interdisciplinary classes at different stages of the study, which promotes the synthesis of knowledge and skills in theoretical and clinical disciplines; the ability to integrate basic knowledge to create a foundation of professional competence. The author emphasizes that the teaching of natural science disciplines of higher medical education institutions should be carried out on an integrative basis: the cross-curricular links of educational material in theoretical and clinical disciplines should be considered as a didactic form of the general scientific principle of systematicity and should be carried out holistically – on methodological methods and organizational levels. The active introduction of cross-curricular links in the process of teaching medical students provides the formation of a comprehensive system of understanding of medical and biological processes for future doctors: comprehensive study of the same object in the lectures and practical classes of theoretical and clinical disciplines; involvement by different medical sciences the same theories and laws. Prospects for further research are to create methodological guidelines and recommendations on different topics of the discipline "Human Anatomy" to take into account cross-curricular links with other disciplines of higher medical education institutions to ensure the systematic knowledge of students
Найти похожие

5.

Вид документа : Статья из журнала
Шифр издания :
Автор(ы) : Черкасов В. Г., Остапюк Л. І., Дзевульська І. В., Ковальчук О. І.
Заглавие : Анатомічна лекція як важливий засіб формування корпоративної академічної культури
Место публикации : Медична освіта. - 2015. - № 3. - С. 90-93 (Шифр МУ7/2015/3)
MeSH-главная: АНАТОМИЯ -- ANATOMY
Найти похожие

6.

Вид документа : Статья из журнала
Шифр издания :
Автор(ы) : Шведавченко А. И., Кудряшова В. А., Оганесян М. В.
Заглавие : Андрей Везалий - основатель современной анатомии (к 500-летию со дня рождения)
Место публикации : Морфологические ведомости. - 2014. - № 4. - С. 70-72 (Шифр 83223/2014/4)
MeSH-главная: ИСТОРИЯ МЕДИЦИНЫ -- HISTORY OF MEDICINE
АНАТОМИЯ -- ANATOMY
ЮБИЛЕИ И ДРУГИЕ ВАЖНЫЕ СОБЫТИЯ -- ANNIVERSARIES AND SPECIAL EVENTS
Найти похожие

7.

Вид документа : Статья из журнала
Шифр издания :
Автор(ы) : Антощук К. Ф., Фоменко Л. И.
Заглавие : "Ледяная анатомия" Н. И. Пирогова
Место публикации : Вісник морфології. - 1999. - Т. 5, № 2. - С. 238-239 (Шифр ВУ8/1999/5/2)
MeSH-главная: АНАТОМИЯ -- ANATOMY
ИСТОРИЯ МЕДИЦИНЫ -- HISTORY OF MEDICINE
Ключевые слова (''Своб.индексиров.''): музей-садиба м. і. пирогова
Найти похожие

8.

Вид документа : Статья из сборника (однотомник)
Шифр издания : 617(092)/П 33
Автор(ы) : Антощук К. Ф., Фоменко Л. И.
Заглавие : „Ледяная анатомия" Н. И. Пирогова
Коллективы : Нац. музей садиба М.І. Пирогова
Место публикации : Пироговський альманах: До 60-річчя відкриття Національного музею-садиби М.І.Пирогова: Наук. зб/ ред. Г. С. Собчук. - 2007. - С. 33. - ISBN 966-2954-22-8 (Шифр 617(092)/П 33-861800). - ISBN 966-2954-22-8
УДК : 617(092) + 61(09)4Укр
MeSH-главная: АНАТОМИЯ -- ANATOMY
ВРАЧИ -- PHYSICIANS
Найти похожие

9.

Вид документа : Статья из журнала
Шифр издания :
Автор(ы) : Аруин Л. И.
Заглавие : Патологоанатомы - лауреаты Нобелевской премии
Место публикации : Архив патологии. - 2010. - № 3. - С. 37-45 (Шифр АР16/2010/3)
Предметные рубрики: Анатомия
Нобелевская премия
Найти похожие

10.

Вид документа : Статья из журнала
Шифр издания :
Автор(ы) : Ахтемійчук Ю. Т., Топоров Г. М., Пішак В. П.
Заглавие : Праця М. І .Пирогова "Топографічна анатомія, ілюстрована зрізами, проведеними через заморожене тіло людини в трьох напрямках (1852-1854), і атлас - надання клінічній анатомії фізіологічного та функціонального спрямування (до І25-річчя від дня смерті М. І. Пирогова)
Место публикации : Клінічна анатомія та оперативна хірургія. - 2006. - Т. 5, № 3. - С. 93-98 (Шифр КУ26/2006/5/3)
MeSH-главная: ВРАЧИ -- PHYSICIANS
АНАТОМИЯ -- ANATOMY
Найти похожие

 1-10    11-20   21-30   31-40   41-50   51-60      
 
© Международная Ассоциация пользователей и разработчиков электронных библиотек и новых информационных технологий
(Ассоциация ЭБНИТ)